Möt Madde Sköld - Spindeln i nätet på Vendator!

Kontakta intervjuar Madde Sköld, leveransprojektledare på Vendator Callcenter AB, om hennes karriär, hur telefonförsäljning kommer att utvecklas i framtiden och vilka utmaningar kanalen och branschen står inför framöver.

Madde 1 hel

Hej Madde, du kan väl börja med att berätta om hur kom du in på att arbeta på Vendator?
Det började med att en annan elev på gymnasiet jag gick på pratade gott om Vendator och att företaget just då rekryterade ungdomar för extraarbete på kvällar och helger. Detta gjorde att jag blev intresserad då en extra peng i plånboken självklart var av intresse. Min första dag på Vendator blev en novemberdag 2003.

Jag antar att du började som säljare?
Det stämmer. Den första rollen av mina hittills 6 roller på Vendator var som säljare. Jobbet som säljare via telefonen gick ut på att representeras våra kunders varumärken och fånga upp kunders kunder. Att jobba som säljare och börja vid den åldern jag gjorde har även hjälpt mig en hel del i min egen utveckling som person och framförallt format mig till den jag är i dag i yrkeslivet.

Var det något i synnerhet från det jobbet som du anser varit viktig att ha med sig i din fortsatta karriär?
Ser jag tillbaka på hur jag har arbetat mig upp genom Vendator inser jag att jag haft stora fördelar med att börja som säljare. Detta har gjort att jag i mina nästkommande roller inom bolaget haft lätt för att se helheten från första kontakt med våra kunder och även helheten vad gällen kontakten med kunders kunder och vad som händer därefter.

Jag fick även med mig en hel del erfarenheter kring vikten av att lyssna på andra människor och att man genom bra dialoger kan hjälpas åt att hitta den bästa lösningen, vare sig det gäller att sälja in en produkt via telefonen eller att sätta samman ett projekt som skall startas upp.

Vilken roll har du på Vendator idag?
Idag arbetar jag som leveransprojektledare vilket innebär att jag är ”spindeln i nätet”. Min uppgift är att samla ihop så mycket information som möjligt från våra kunder så att jag med det underlaget kan genomföra analyser av målgrupper, tidigare resultat, effektivitet, samtalsupplägg osv. Detta för att jag sedan skall kunna lämna över ett färdigt verktyg till produktionen som i sin tur skall kunna utföra arbete med kvalitet åt kunderna.

Telefonförsäljning har idag ett väldigt dåligt rykte bland allmänheten. Vad tror du det beror på och vad kan man göra åt det?
Jag tror att många vet väldigt lite om hur telefonförsäljning fungerar. Många i allmänheten tror att företagen sitter i nergångna källarlokaler utan kollektivavtal, har anställda som inte får den utbildning de behöver samt brist på kunskap om produkterna. Vi har haft många kunder på besök som blir förvånade över vilka fina lokaler vi har och hur vi dagligen coachar våra säljagenter med rätt kunskap inom sälj och givetvis våra kunders produkter eller tjänster.

Vad skulle du säga är den största konkurrensfördelen telefonförsäljning har jämte andra kanaler?

Den största fördelen är att man som kund kan ta sina frågor direkt med en annan människa och därmed få svar på de finstilta frågorna som eventuellt finns. Syftet med produkten kan förmedlas så mottagaren förstår det direkt, vilket inte alltid är så enkelt i andra kanaler då alla mottagare är olika.

Kontaktcenterföretag har ofta väldigt många ungdomar anställda, är det något som även präglar Vendator?

Det stämmer att även vi har många ungdomar anställda. Jag tror dock att skillnaden mellan oss och andra branscher som har många ungdomar är att här stannar de längre och de har chansen att utvecklas inom företaget.

Om du skulle prata med en ungdom som funderar på att arbeta med telefonförsäljning, vilket skulle vara ditt främsta råd?
Våga prova! Det är riktigt roligt jobb och jag lovar dig att det finns potential att utvecklas. Du vet aldrig vilka människor och vilka frågor du kommer möta i din vardag. Det ett roligt jobb med högt tempo!

Avslutningsvis, hur ser du på framtiden för telefonförsäljning? Vad är den viktigaste branschfrågan?

Framtiden för telefonförsäljning ser ljus ut, jag tror inte att det kommer att försvinna. Den handlar mer om att hitta de rätta vägarna till mottagaren. Jag tror däremot att vi kommer behöva jobba tillsammans med andra kanaler för att nå ut till mottagarna, exempelvis online tillsammans med telefonförsäljning, chatt, sms och så vidare.

Den absolut viktigaste branschfrågan enligt mig är införandet av ett JA-Register i stället för NIX.
Går den förändringen igenom skulle målgrupperna bli mycket färre då jag inte tror att allmänheten skulle ta sig tiden att anmäla sig till ett JA-register. Det skulle göra det omöjligt att bedriva kallförsäljning, vilket innebär minskad efterfrågan på telefonförsäljning och i förlängningen även färre arbetstillfällen i branschen.