David Levén - nästan blind och en av Profacts bästa kundtjänstmedarbetare

Ofta är det människors fördomar om att personer med synnedsättning enbart klarar av vissa saker som begränsar möjligheterna på arbetsmarknaden. Inte synnedsättningen i sig, skriver Synskadades riksförbund på sin hemsida. Detta är något som Fredrik Kessler VD på Profact verkligen kan instämma i. ”David är en av våra bästa kundtjänstmedarbetare och mycket omtyckt av våra kunder. Det är kul att kunna se möjligheter istället för hinder och jag önskar att fler företag följer vårt exempel”.

Namn: David Levén
Titel: kundtjänstmedarbetare
Företag: Profact

Hej David Levén!David Leven liten
Du arbetar som telefonhandläggare hos Profact och främst på Stena Lines kundtjänst. Du är synnedsatt. Fantastiskt roligt att höra att din synnedsättning inte är något hinder för dig att arbeta med kundservice.
Tyvärr finns det många fördomar. Många vet inte att en person med synnedsättning kan mejla och surfa på internet, det gäller bara att få rätt hjälpmedel.

Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice/telefonförsäljning?
Jag valde att under åren direkt efter gymnasiet lägga ett väldigt stort fokus på min träning och min idrott Goalball. Målet med träningen var helt och hållet att säkra en mera självklar plats i det svenska herrlandslaget, vilket jag också lyckades med tack vare den hårda träningen.

Hur kommer det sig att du började arbeta med kundservice/telefonförsäljning?
Tyvärr är det helt omöjligt att leva på min idrott i Sverige så som ett komplement till träningen fick jag mitt första jobb här på Profact. Då arbetade jag till en början enbart med B2C och telefonförsäljning och efter bara ca tre veckor som säljare fick jag även möjligheten att pröva mina vingar som säljcoach på kvällar och helger.

Vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice/telefonförsäljning dig dit?
Idag jobbar jag alltjämt kvar på Profact, men med en annan tjänst. Jag sitter nu mest med inkommande samtal – kundservice och inkassohantering för det mesta. Jag har även haft en liten period inom B2B. Min bakgrund inom försäljning hjälper mig med merförsäljning på kundtjänstuppdragen. Dessutom är jag van att tackla alla typer personligheter som man stöter på lite då och då i vår bransch.

Vad är det viktigaste du tar med dig det här jobbet i din fortsatta karriär?
Det viktigaste jag lärt mig är nog tankesättet kring hur man ska lägga upp ett bra samtal. Att vara lyhörd och förstå både vad en person säger, men också vad en person inte säger i ett samtal är väldigt viktigt. Själva psykologin bakom det hela kanske man kan säga.

Hur ser du på framtiden för kundservice- och kontaktcenterbranschen?
Jag tycker det är en underskattad bransch med ett oförtjänt dåligt rykte i vissa kretsar. Det kommer alltid att vara en viktig bransch – oavsett vad folk säger. Det är viktigt för kunderna att ha möjligheten att få prata med en annan person – det är tryggt att veta att det finns en annan människa på andra sidan luren.

Vad är det bästa med att jobba med kundservice/telefonförsäljning?
Det är ett väldigt varierande yrke, man vet aldrig vad kunderna vill när de ringer, så man måste vara snabbtänkt, trevlig, och ha en känsla för problemlösning. Det är på så sätt ett väldigt kreativt arbete och självklart väldigt socialt, både på kontoret och med kunderna.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med kundservice/telefonsälj och en som inte gjort det?
En skillnad jag lagt märke till är att många som arbetat med kundkontakter lärt sig att filtrera olika typer av kritik på ett förtjänstfullt sätt. Vi får ju dagligen möta människor i alla tänkbara sinnesstämningar- och deras tankar, åsikter och Idéer. Då gäller det att kunna hålla lite distans till, - och inte alltid ta för hårt på saker och ting.

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice/telefonförsäljning?
Det är många som tror att vem som helst kan göra det här – men det behövs självsäkerhet, bred socialkompetens, och stresstålighet. Tror man att det är något man skulle kunna vara bra på och tycka vara kul, så är det bara att köra på. För det är en riktigt rolig bransch!

Vad anser du är den viktigaste branschfrågan för kontaktcenterföretag?
Den största utmaningen tror jag är att försöka förändra det dåliga ryktet som tyvärr hänger kvar på sina håll – det är något som vi ständigt måste jobba målmedvetet mot.

Tack David för att vi fick träffa dig och lycka till i framtiden!
Tina Wahlroth
Kontakta