Etiska regler för försäljning och marknadföring över telefon till konsument

Etiska riktlinjer avseende god sed vid försäljning och marknadsföring över telefon till konsumenter har tagits fram av Kontakta (Föreningen Kontakta Sverige) som är en bransch- och intresseorganisation för företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning per telefon och SWEDMA (Swedish Direct Marketing Association).

 

De etiska reglerna ska tillämpas av Kontaktas medlemmar samt anses som praxis vid all typ av försäljning och marknadsföring över telefon till konsumenter (enligt god marknadsföringssed § 5 och § 6 i Marknadsföringslagen) i Sverige. De etiska reglerna gäller också i tillämpliga delar vid penninginsamling, kläd- och annan lösöreinsamling, försäljning av varor och tjänster, och insamling med gåvobevis för humanitärt, välgörande, kulturellt eller annat allmännyttigt ändamål via telefon.

 

De etiska reglerna är från och med 1 februari 2014 teknikneutrala och gäller för all typ av telefoni i Sverige, såsom fast, IP och mobiltelefon.

Etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument 2014-02-01

Kontakta har tillsammans med Svensk Handel tagit fram etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring per telefon mot företag och organisationer.
Etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring över telefon till företag