Från extrajobbare till vice VD, möt Emma Link på Online Sverige

Namn: Emma Link
Titel: vice VD
Företag: Online Fulfillment Sverige AB
Emma Link bild

Emma Link flyttade till Umeå för att plugga till idrottslärare. Hon sökte extrajobb för att dryga ut studiestödet och hamnade på Online Sverige. Drygt femton år senare är hon kvar på företaget, idag som vice VD. I denna intervju berättar hon om sin resa.

Hej Emma, trevligt att träffas! Du kan väl börja lite med att berätta om vad gjorde du innan du började arbeta på ett kontaktcenter?
Direkt efter gymnasiet började jag plugga till idrottslärare på Umeå Universitet. Innan dess hade jag sommarjobbat på posten som brevbärare under 4-5 somrar.

Efter cirka ett år i Umeå började jag söka efter extrajobb vid sidan av mina studier. Jag sökte egentligen arbete som personlig assistent men fick ett tips om Online och när jag väl varit där på intervju kändes det helt rätt att välja det extrajobbet istället. Det var både en större utmaning och en bra stämning med många kollegor.

Till en början jobbade jag två kvällar i veckan men efter någon månad hade jag hunnit sätta upp mål om både ny snowboard och nya skidkläder så då arbetade jag nästan varje kväll. Det var helt fantastiskt att få lite extra pengar efter att levt på studiebidragen under ett år.

Kan du berätta lite mer om det första jobbet? Du arbetade med försäljning eller hur?
Jag började som telefonförsäljare på Online 1999 och det är än så länge det enda företag jag arbetat på. Efter ett drygt halvår blev jag coach i Umeå och blev ytterligare något år senare erbjuden en tjänst på vårt kontor i Lund och sedan dess är det där jag har min arbetsplats, även om jag idag arbetar med Umeå och är där kontinuerligt.

Vad är det viktigaste som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Om jag tittar tillbaka på hur jag arbetat mig upp genom företaget under åren är det utan tvekan så att jag haft en stor fördel i att ha arbetat på nästan alla positioner i företaget. Jag tror att det har gett mig en förståelse för hur både vårt företag men också branschen fungerar. I vår bransch är förståelsen för människor oerhört viktig, att kombinera kunden, uppdragsgivaren, den anställde och företagets intresse är som att lägga ett stort pussel och jag tror att det är enklare om man vet hur alla bitarna ser ut.

Ser du någon specifik fördel med att jobba på ett outsourcingbolag som Online?
Något som jag upplever som väldigt utvecklande med att arbeta på ett outsourcingföretag är att man får en god insyn i hur många olika branscher fungerar. Ena dagen löser man utmaningar i företag där man säljer barnböcker och nästa dag på försäkringsbolag. Det gör att jag upplever att man inom kundservice och telefonförsäljning får en bra förståelse och insikt i många typer av företag och kundrelationer.

Det som utvecklat mig mest genom åren är dock utan tvekan mina fantastiska kollegor! Att få gå till jobbet varje dag för att ibland bli påhejad och ibland ifrågasatt (ibland båda samtidigt) är utvecklande, spännande och ibland väldigt jobbigt!

Kan du berätta lite mer om det jobb du har idag?
Idag arbetar jag som vice VD på Online och det är tveklöst så att alla de arbetsuppgifter jag haft genom åren har tagit mig dit jag är idag. Jag arbetar främst som övergripande ansvarig för våra olika produktionsavdelningar och stödjer de olika avdelningscheferna att göra avdelningarna bättre, jag tror att det hade varit betydligt svårare om jag inte haft all den kunskap om branschen som jag fått under de dryga 15 åren jag arbetat i den.

Hur ser du på framtiden för kontaktcenterbranschen?
Att det finns hot för branschen just nu är tydligt och då tänker jag främst på utredningen om skriftliga avtal vid telefonförsäljning samt de höjda arbetsgivaravgifterna för unga. Samtidigt är vi en bransch som behövs. Att sälja sina produkter och ta hand på bästa sätt om sina kunder är avgörande i de flesta företag för att överleva. Många gånger är det vår bransch som spelar en av de viktiga nyckelrollerna på företag och därför tror jag att vi kommer se en utveckling av branschen som gör den ännu bättre och viktigare än vad den är idag.

Företagen i vår bransch spelar även en viktig roll i samhället som instegjobb för de unga och det tror jag den kommer fortsätta vara även framöver. Det är dock viktigt att vi i branschen arbetar för att synas och att bilden av oss förändras till en mer verklig bild.

Vad skulle du då säga att det bästa med branschen är?
Människorna! Kommunikationen! Vi hanterar enormt många dialoger varje år. Det är dialoger åt alla håll, högt och lågt. Till kunder, chefer, säljare, operatörer, coacher, uppdragsgivare osv. Jag tycker det är både fascinerande och väldigt lärorikt.

Vad tror du är det viktigaste man har med sig från att ha arbetat på ett kontaktcenter?
Jag upplever att de som arbetat med kundservice och telefonförsäljning har ett bättre sätt att kommunicera på. Man har lärt sig hur man hanterar en dialog och man har nog en större förståelse för kunder och kollegor.

Kan du ge ett exempel?
Absolut! En gång fick jag hem en veterinär som glatt berättade att hon arbetat på Online 1997 och att det inte alls var något jobb för henne, men direkt efter hon sagt det la hon till att det dock var där hon lärde sig hur hon skulle hantera sina kommande kunder som veterinär. Hon ansåg att veterinärutbildningen inte var i närheten av den utbildning hon fått i kundvård hos Online många år tidigare. Jag tror att det är väldigt vanligt och att man kanske inte alltid inser det förrän efter några år.

Vad är ditt främsta råd till en person som överväger en karriär på ett kontaktcenterföretag?
Våga ta för dig! Om du vill utvecklas inom företaget visa det genom att jobba hårt och komma med idéer. Sätt upp mål och fundera över vad just ditt mål med arbetet är. Var heller inte rädd för att förändra dina mål! Jag skulle bli idrottslärare och jobba extra, men idag är jag vice VD. Jag har förändrat mina mål många gånger genom åren. Var inte rädd för att misslyckas, många gånger är det just det som leder till utveckling i slutändan. Oavsett om du kommer arbeta i branschen resten av livet eller bara under en kortare period kan jag lova att du kommer lära dig massor om du vill det.

Slutligen, vad anser du är den viktigaste branschfrågan för Kontaktas medlemmar?
Att öka statusen på branschen, att skapa förståelse för varför vi behövs!
Något för oss att ta fasta på. Tack för att du delat med dig av din berättelse!