Möt Rody El-Haddad på Client Solutions!

Namn: Rody El-Haddad
Titel: VD
Företag: Client Solutions
Rody El-Haddad liten

Du driver Client Solutions med din kollega Mohamed El-Achkar i Malmö idag och det går bra för er! Vi har besökt er några gånger och upplever att ni har bra stämning här. Personalen har till och med gett er pris för att ni är så bra ledare. Vill du berätta för oss om din bakgrund och hur ni lyckats så bra?
Jag började min karriär som butikssäljare, jobbade på en butik som hette Big Music, där skivförsäljning var i fokus, yes det va några år sedan =) Efter det som jobbade jag i cirka 2 år på elektronikkedjan Expert och även en period på lite mindre än 1 år på Electrolux fabriken i min hemstad Motala.

Telefonförsäljarkarriären startades efter det cirka 2003 och då blev jag erbjuden en tjänst av företaget Kundvård AB, jobbade cirka 1 år där och sedan bytte jag till ett företag i samma bransch, Sales Competence, där jag var i drygt 7 år.

Idag driver jag, tillsammans med min vän och kompanjon Mohamed El-Achkar, företaget Client Solutions där vi är sammanlagt 18 anställda och det är ett företag inom telefonförsäljarbranschen, en bransch som har skapat det mesta i min jobbkarriär. Det är tack vare denna typ av business som jag har kunnat lära mig så oerhört mycket att jag idag kan driva ett eget företag och göra det på ett bra sätt. Jag har lärt mig oerhört mycket om människor och hur vi funkar och för mig är business människor och inget annat.

Vilka är dina tankar om kontaktcenter- och telefonsäljverksamheters framtid?
Man har hört under många år folk säga att kontaktcenterbranschen är på väg att dö ut, första gången jag hörde det var 2005, idag är den starkare än någonsin. Det är en helt fantastiskt bransch som bara bli bättre och bättre och det är tack vare sådana som våra partners, Telia, och även er på Kontakta som hela tiden gör den säkrare och bättre. För egentligen är själva metoden att göra affärer via telefon magiskt bra för kunderna och det har vi gjort undersökningar på. Det är snabbt, effektivt och right on point, precis som vi lever våra liv idag. Problemet har varit dom mindre seriösa aktörerna som kunderna har varit trötta på och som vi själva har varit ännu mer trötta på. Men branschen i sig kommer bara bli bättre och bättre.

Vad tycker du är bäst med att arbeta med kanalen telefon?
Det bästa med att jobba via telefon är effektiviteten mot kund, dom behöver inte avsätta minst en timme för ett fysiskt möte, utan tar sina ärenden över ett samtal som ibland kan vara bara några få minuter, och självklart tillgängligheten! Säljaren är alltid tillgänglig under arbetstid och är redo att hjälpa kunden direkt, något som vi är väldigt beroende av nuförtiden. Saker ska bara funka, och funkar dom inte så måste det lösas på några få minuter,

Vad är de viktigaste erfarenheterna du gjort?
Det viktigaste som jag lärt mig från detta yrke och från livet i allmänhet är att vi alla är olika, vilket för den delen är helt fantastiskt men det gäller att förstår det, alla människor är olika, ser olika på saker och ting och det är absolut inget konstigt med det, tvärtom, det är just det som gör livet så fantastiskt intressant!

Vad anser du präglar människor som arbetar med kundservice eller telefonförsäljning?
Den största skillnaden är den sociala kompetensen, jag upplever att folk som jobbar/jobbat i vår bransch är väldigt skickliga socialt, vågar tar för sig och är extremt lösningsorienterare och positiva kontra personer som inte jobbar med telefonförsäljning, och detta är något jag själva upplevt gång på gång,

Om du skulle ge råd till någon som funderat på att arbeta med kundservice eller telefonförsäljning, vad skulle det vara?
Mitt råd till någon som vill jobba med telefonförsäljning är att man ska våga ta kontakt med andra människor och främst tycka om det, man ska ha stark framtidstro och vara en väldigt duktig lyssnare,, och att aldrig ge upp!

Vad är det viktigaste för kontaktcenters att arbeta med framåt anser du?
Får jag välja en sak så är det definitivt hur man ska jobba och integrera kundservice i sociala medier!! Det är kanaler som vi alla måste bli bättre på att använda!

Rody El-Haddad
VD, Client Solutions AB