Kundkommunikation på distans

Kontaktas medlemmar representerar hela näringslivet och har alla kundkommunikation på distans gemensamt. Centrala delar av verksamheterna är kundservice och försäljning via telefon och digitala kanaler, antingen som huvudsaklig uppgift eller som en del av sin verksamhet. Vi anser att försäljning och kundservice driver svenskt näringsliv, då kundkontakter i allt högre grad sker på distans i olika media och att professionell service och försäljning idag är ett av de främsta konkurrensmedlen på marknaden.

I Sverige arbetar nästan 200 000 personer med att varje dag besvara eller ringa miljontals samtal för att ta emot beställningar, supporta IT-användare, besvara frågor och erbjuda tjänster och produkter inom varierade områden. Dagens kunder förväntar sig tillgänglig service och support i ett flertal kanaler dygnet runt. Vi vill kommunicera med företag när vi vill och på det sätt som passar oss - och Kontaktas medlemmar erbjuder dessa möjligheter!


I ett samhälle där allt mer sker på distans är telefon och digitala kanaler oerhört viktiga för kundservice och försäljning. Utan möjlighet att få service och att kunna göra köp över telefon eller digitala kanaler, skulle svenskt näringsliv inte kunna fungera på ett bra sätt.

Kontakta_TryggKundkontakt_Logo_CMYK_Metal_2018Ett väl fungerande näringsliv förutsätter ett starkt konsumentskydd. Konsumenter måste känna sig trygga och en stor del av Kontaktas arbete syftar till att skapa konsumenttrygghet på marknaden. Som ett exempel delar vi ut kvalitetsutmärkelsen "Trygg Kundkontakt" som lever upp till Kontaktas högt ställda villkor för etiskt och seriöst agerande på marknaden.


Till vänster i menyn hittar du vanliga frågor och svar, lagar och regler som reglerar kundkommunikation på distans och länkar till andra organisationer som behandlar frågor som rör vårt område i och utanför Sverige.


Tina Wahlroth

VD Kontakta