Kundkommunikation på distans

Kontaktas medlemmar arbetar med kundkommunikation på distans, det vill säga kundservice och telefonförsäljning, som huvudsaklig uppgift eller som en del av sin verksamhet. Vi anser att försäljning och kundservice driver svenskt näringsliv, då kundkontakter i allt högre grad sker på distans i olika media och att professionell service och försäljning idag är ett av de främsta konkurrensmedlen på marknaden.

I Sverige arbetar hundratusentals personer med att varje dag besvara eller ringa miljontals samtal för att ta emot beställningar, supporta IT-användare, besvara frågor och erbjuda tjänster och produkter inom varierade områden. För 20 år sedan var Bank på telefon något nytt och idag är det istället så att vi som konsumenter förväntar oss tillgänglig kundservice i ett flertal olika kanaler. Vi vill kommunicera med företag när vi vill och på det sätt som passar oss!

Till vänster i menyn hittar du vanliga frågor och svar, lagar och regler som reglerar kundkommunikation på distans och länkar till andra organisationer som behandlar frågor som rör vår bransch i och utanför Sverige.