Möt Anjus Parsay, VD på Adstar - leverantör av leads med kvalitet!

Namn: Anjus Parasay
Titel: VD
Företag: Adstar AB

Anjus Parsay webbHej Anjus Parsay! Trevligt att vi får träffa dig! Du arbetar som VD på Adstar och ni är en leverantör av kundinformation till företag som vill nå ut till nya och befintliga kunder. Vad betyder det? Berätta gärna mer om den verksamheten!
Absolut! Adstar är en worldwide leverantör av leads med en OPT-IN databas på 3,5 miljoner konsumenter och över 500 tusen företag i Sverige. Vi jobbar med att samla in aktiva medgivanden för telemarketing, epostmarknadsföring och ADR.

Faktum är dock att vi inte bara är en leadsleverantör, utan erbjuder olika helhetslösningar inom både försäljning och marknadsföring.

Vad upplever du är den största skillnaden på bra och dålig kundinformation och vilka konsekvenser kan det få för ett företag att arbeta med bristfälligt underlag? 
Med ett relevant och varmt kundmaterial blir det enklare i försäljningen och kunddialogen. Att erbjuda en produkt eller tjänst till en kund som är intresserad, ökar försäljningen per timme, ökar medarbetarnöjdheten och framför allt – Ger gladare kunder. Dålig information kan leda till badwill för varumärket, större personalomsättning och sämre marginaler.

Det där känns verkligen relevant! Att ringa kunder som inte vill bli uppringda, eller ringa med erbjudanden som inte är relevanta ser vi orsakar mycket klagomål. Vad kan det kosta ett företag att snåla, när det gäller bra underlag för att nå ut till kunder?
Kostnaden kan både mätas ekonomiskt och varumärkesmässigt. De ekonomiska konsekvenserna kan bli stora, men varumärkesskadan kan bli ännu större med dålig kundinformation. En annan tjänst vi erbjuder är spärrfil, för att validera så att betalningsförmågan finns. Ett väldigt effektivt sätt för att förhindra badwill, kreditförluster och kostnader förenade med försäljningen och utskick.

Vad gjorde du innan du började arbeta med detta?
Jag hade börjat första veckan i gymnasiet, likt många andra Iranier skulle jag bli läkare. Jag hade haft siktet inställt på att bli läkare sedan barndomsåren. Strax innan uppropsdagen på gymnasiet träffade jag min kompanjon, vi var överens om att vi kunde hitta på något bra tillsammans och planerade och lanserade en site som blev en framgång. Vi växte organiskt med över tiotusen medlemmar per dag. Det var vid det laget svårt att fokusera på skolan. Efter ettan flyttade jag upp till huvudstaden och var fast i affärslivet. Tvåan i gymnasiet studerade jag på distans, men efter att rektorn på skolan rekommenderat mig att hoppa av och satsa på affärerna fullt ut, stannade jag kvar i branschen. Med facit i hand så var det ett väldigt bra val.

Du har också arbetat en del med telefonförsäljning, på vilket sätt har du nytta av den kunskapen i ditt nuvarande jobb dit? 
Jag har en stor förståelse för det fantastiska jobb som alla i denna kanalen gör dagligen. Det finns många utmaningar i ett callcenter, alltifrån planering av personal, kampanjer till kvalificerade adresslistor. Att ha stor erfarenhet av både kundinformation och callcenter, gör att jag kan ge väldigt många råd till våra kunder.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundmöten och försäljning via telefon?
Det är alla fantastiska människor som jag träffar dagligen! Att lära sig något nytt och få prata om kanalen, är en väldigt fin möjlighet. Mycket av arbetet inom callcenter handlar om ledarskap, det är roligt att komma ut till kunderna och se hur olika situationer hanteras. Jag har arbetat mycket med ledarskap både inom affärslivet och privat.

Om du tänker framåt, vad är det viktigaste som du upplever att du får med dig i din fortsatta karriär
Jag vill samla ytterligare kunskaper och erfarenheter för att kunna ta vårt bolag och våra kunder till nästa nivå. För att nå dit, har jag ett personligt mål om att lära mig minst tre nya saker dagligen.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter- eller telefonsäljbolag just nu?
Viktigaste frågan anser jag just nu är tydlighet i kommunikationen med kunderna. Många bolag som jobbar med kanalen gör ett fantastiskt arbete. Ibland blir det dock lite otydligt ut mot kunden. Att följa upp med en skriftlig orderbekräftelse direkt efter avslutad försäljning är viktigt för tydligheten.

Parallellt med detta är det även viktigt att få politiker att förstå vikten av denna kanal. Jag väljer att citera Tina Wahlroths citat från nyhetsbrevet som gick ut i februari 2017 ”Utan försäljning stannar Sverige”. Kunde inte ha sagt det bättre.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar stora volymer kundrelationer? 
Jag ser ljust på framtiden, nya tekniska lösningar för att effektivisera arbetet kommer ligga i fokus, samtidigt som online kanaler kommer bli viktigare för bolag som arbetar med kundtjänst.

Tack Anjus för de kloka orden!
Tina Wahlroth
Kontakta