Möt Johan Rinaldo, vice VD på Uniq Dialog

Namn: Johan Rinaldo
Titel: vice VD
Företag: Uniq Dialog

Hej Johan! 
Du är vice VD på Uniq Dialog i Malmö, ett bolag soJohan Linked inm bedriver försäljning via telefon. Har du arbetat med telefonsälj hela ditt liv eller vad gjorde du innan du började arbeta med telefonförsäljning?
Jag reste som många andra i 18-20 års åldern fast lite annorlunda. Jag körde lastbil i Europa under några år, främst mellan Sverige och Spanien. Otroligt roligt och lärorikt.

Vilket var ditt första jobb inom telefonförsäljning?
Efter att jag ”flyttat hem” till Sverige hamnade jag i Lund. Jag
var egentligen inte speciellt intresserad av försäljning och hade ett heltidsjobb, men ville lära känna lite nya människor och aktivera mig. Jag började som prenumerationssäljare med Kalle Anka som första uppdrag.

Som med allt annat var det svårt i början men efter ett tag gick det som en dans och efter ca 4 månader fick jag frågan om jag ville börja som säljcoach och på den vägen är det.

På vilket sätt har telefonförsäljning bidragit till ditt nuvarande jobb?
Idag jobbar jag som vice VD för Uniq Dialog i Malmö. Jag har stannat i branschen sedan dag ett och det har blivit snart 16 år. Jag har tagit ett steg i taget och hela tiden varit driven att ta nästa steg. I kombination med detta har jag haft förmånen att jobba med väldigt begåvade kollegor som lärt mig otroligt mycket.

Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?
Två saker. Delvis den stora variationen på arbetsuppgifter och nya utmaningar i kombination alla positiva och sociala människor jag arbetar med. Det är nog svårt att hitta en arbetsplats med större trivsel och det är nog inte alla som verkligen ser fram emot att gå till sitt jobb varje dag.

Vad är det viktigaste som du haft med dig från det jobbet i din karriär?
Jag lär mig nya saker varje dag och inspireras mycket av allt jag vet att jag kommer lära mig i framtiden. Envishet, tålamod och vilja är kanske inget jag lärt på vägen, men absolut fått bekräftat som nödvändiga fundament för att nå dit man vill.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med telefonsälj och en som inte gjort det?
Fördomar och okunskap bland dem som inte egentligen vet något om vad vi gör, tyvärr.

Bland dem jag möter som jobbat som säljare får jag löpande bekräftelse på hur otroligt mycket de lärt sig och fått med sig, oavsett vad de har för karriär idag. Senast förra veckan gav jag referenser till en kille jag jobbat med som utbildat sig till pilot och sökt tjänst hos Norwegian.

Dagen efter ringde han och var helt lyrisk då det hade gått jättebra under mötet, mycket tack vare han retoriska och sociala förmåga som han utvecklat när han extrajobbade hos oss men även de referenser han hade från hans tid hos oss.

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom telefonförsäljning?
Släpp fördomarna men välj ett seriöst företag, förslagsvis ett medlemsföretag i Kontakta. Ställ krav på dig själv men ha tålamod och förståelse för att det kan ta lite tid att bli duktig.

Det handlar inte om talang utan enbart om vilja, motivation och tålamod. Det du får med dig i framtiden är oslagbart.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter- eller telefonsäljbolag just nu?
Ett fortsatt arbete med politiker i frågan om att undvika skriftliga avtal via telefon, i kombination med att fortsatt verka för en bransch med företag som arbetar seriöst. Många av de fördomar som finns är baserade på erfarenheter från människor som hamnat fel, antingen på fel företag eller med en säljare som jobbat på detsamma. Dock är detta bara baserat på en liten bråkdel av vad som faktiskt görs i branschen, men en viktig del att fortsatt jobba med.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar stora volymer kundrelationer?
Vi ser mycket ljust på framtiden. Det är en verksamhet i förändring och på sikt kommer det leda till positiva saker. Behovet av tjänster via telefon, oavsett om det är inkommande eller utgående samtal kommer alltid att finnas.

Tack så mycket för att vi fick träffa dig Johan!
Emma Link, Kontakta