Möt Julia Duggal, Verksamhetschef Kontakta

Julia DuggalNamn: Julia Duggal
Titel: Verksamhetschef
Företag: Kontakta
Bor: Solna
Ålder: 27

Julia!
Du har nyligen börjat som verksamhetschef på Kontakta. 
Jag tänker att våra medlemmar vill veta mer om dig och det vore toppen om du kan berätta lite om din bakgrund. Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta på Kontakta?
Jag studerade ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan i engelska och religion, och examinerade 2017. Vid sidan av mina studier vid Uppsala Universitet jobbade jag med försäljning i butik där jag sålde elektronikvaror, följt av en account manager-roll där jag sålde företagstjänster mot bolag.

På vilket sätt har din erfarenheten av försäljning hjälpt dig till ditt nuvarande jobb?
Mina tidigare erfarenheter har skapat stort intresse, engagemang och vilja att utvecklas inom försäljning. Det hela började väl med att jag, redan som barn, hittade charmen i försäljning. Jag minns min första ”affär” utanför vårt familjehus; då sålde jag engångstatueringar till grannskapet. Man kunde även köpa olika håruppsättningar av mig (flätor…), vilket jag egentligen var ganska dålig på, men jag levererade alltid ett gott skratt till kunderna. Kanske för att flätorna blev så dåliga. 

När jag blev äldre började jag jobba med försäljning (B2C och B2B) och fastnade verkligen för interaktionen mellan människor, alla olika typer av människor som finns där ute, vilka tillvägagångssätt man använder i olika syften, olika säljstilar, ledarskapsstilar m.m. I samband med det har jag, i mina tidigare säljroller, alltid försökt identifiera dessa och övade gärna på att anpassa min egen (sälj)approach. Det har hjälpt mig enormt och utvecklat min empati, förståelse för människor, inlyssningsförmåga och interaktiva förmåga i sociala sammanhang. Jag ser verkligen fram emot att vidareutveckla dessa förmågor ytterligare. Det kan jag även dra stor nytta av i min nuvarande tjänst som inkluderar bland annat planering och genomförande av olika medlemsaktiviteter så som konferenser/nätverksträffar/frukostseminarier, ansvar för nya och befintliga medlemmar, försäljning, marknadsföring och annat trevligt.

Vad är bra försäljning för dig?
Jag tror att försäljning, när den utmynnas ur en genuin äkthet och man verkligen tror på produkten/tjänsten man säljer, så faller ens approach/tillvägagångssätt mer naturlig och man blir mer förtroendeingivande. Jag tror också starkt på att medvetandegöra sina egna styrkor och brister för att ständigt kunna utvecklas. Man måste våga för att växa!

Välkommen till Kontakta, Julia!
Tina Wahlroth