Möt Kira Bolding, Avdelningschef för Telemarketing och Kundserviceavdelningen på Online Fulfillment Sverige AB

Namn: Kira Bolding
Titel: Avdelningschef
Företag: Online Fulfillment Sverige AB

Kira 2Hej Kira, kul att du vill dela med dig av din berättelse om vad som gjorde att du började arbeta med telefonförsäljning!
Jag ville gärna ha ett extrajobb under gymnasietiden och hörde talas om Online i Lund. Det verkade vara en rolig arbetsplats och jag gav telefonförsäljning en chans. Jag trivdes som fisken i vattnet direkt och gör det fortfarande, nästan 14 år senare.

Vilket jobb har du idag och hur hjälpte dina tidigare roller dig dit?
Idag arbetar jag som Avdelningschef för vår Telemarketing och Kundserviceavdelning i Lund, där vi är ca 150 anställda. Under min tid på Online har jag arbetat som telefonsäljare, Coach/Teamledare, Kundansvarig och Produktionschef. Dessa tidigare roller har gjort att jag ökat min förståelse för hur varje del i vår verksamhet fungerar. Jag har ett helhetstänk som jag tror hade varit svår att skaffa sig utan att ha jobbat med så mycket olika arbetsuppgifter. Jag tror det är väldigt viktigt som ledare att man har en grundförståelse för varje arbetsuppgift som ens medarbetare utför för att t.ex. kunna ge feedback på rätt sätt.

Du har arbetat dig upp inom företaget, vad tror du har fått dig att lyckas? Vilka är de största hörnstenarna i din karriär? Finns det några specifika egenskaper som du ser hos dig själv eller andra som gör liknande resor som din?
Jag har alltid strävat framåt och velat utvecklas. Drivet och tävlingsinstinkten är nog det som påverkat min resa på Online mest. Jag har tagit för mig när jag fått chanser, är inte rädd för att ta tag i uppgifter som behöver göras och har alltid fokus på kunden (både uppdragsgivare och slutkund). Jag ser exakt samma egenskaper hos många av mina anställda och de tar viktiga steg i sin karriär (förhoppningsvis fortsatt på Online) och det är så fantastiskt kul att se och få vara en del av deras utveckling.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundmöten och försäljning via telefon?
Framförallt är det otroligt roligt och givande. Det finns ingen bättre känsla än när man överträffat en kunds förväntningar och jag vet att jag gjort kundens dag bättre. Jag jobbar dagligen med världens bästa team som varje dag gör just detta; ser till att slutkundens och uppdragsgivarens vardag blir både enklare och bättre.

Om du skulle ge ett råd till någon som just startat sin arbetskarriär i ett företag som arbetar med kundmöten, vad skulle det rådet då vara?
Var ska jag börja? Det finns så många råd jag skulle vilja ge, jag hade försökt anpassa mina råd efter personen i fråga. Våga ta för dig och våga prova dig fram, träning ger resultat. Ha tålamod, försäljning och service är ett hantverk som man måste vårda. Hitta ditt sätt att föra en dialog på- men glöm inte att våga ta hjälp av ledare och kollegor för att utvecklas. Lyssna in kunden, inte bara på VAD de säger utan också HUR de säger någonting och hitta en lösning som passar kundens behov. Varje ny dialog är en chans att utvecklas så skapa kundkontakt.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med kundservice/telefonsälj och en som inte gjort det?
Inom vår bransch lär man sig så mycket som man kommer ha nytta av i livet. Vi är och behöver vara lösningsorienterade, snabbtänkta, lyhörda, orädda, bra på att kommunicera med alla typer av människor och att argumentera/övertyga. De flesta inom vår bransch är dessutom väldigt bra på att hantera tuffa situationer och vet hur viktigt det är att vara positiv för att lyckas.

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice/telefonförsäljning?
Läs på innan du tar en anställning, det är viktigt för alla som arbetar med kundkontakter att vi som hanterar kundrelationer på distans är seriösa och tar ett brett ansvar. Vi vill inte låta oseriösa aktörer på marknaden styra arbetsmarknaden, det kan leda till att sökande väljer bort alla fina arbetstillfällen som vi skapar. Våga ställa frågor som är viktiga för dig, du och din framtida arbetsgivare ska passa ihop om det ska kunna bli en bra och långvarig relation.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter- eller telefonsäljbolag just nu?
Frågan om skriftliga avtal är fortfarande inte stängd och risken för opt in aktuell, den skulle påverka både näringslivet och konsumenten på ett negativt sätt, därför behöver vi påverka konsumentskyddet på andra bättre sätt. Vi behöver jobba tillsammans gällande dessa frågor. Vårt sätt att kommunicera med varandra är i ständig rörelse och det går snabbt när det gäller den digitala utvecklingen, vi behöver inte bara hänga med utan vara drivande och påverka vår framtid.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar kundrelationer?
I takt med digitaliseringen så kommer troligtvis mycket att förändras framöver, vi som arbetar med kundrelationer vet hur stort behovet av kontakt mellan människor är och hur mycket vi påverkar varandra. Kunddialogerna i framtiden kanske kommer vara färre men de kommer med största sannolikhet vara mer komplicerade och krävande. Vi kommer troligtvis behövas i helt andra situationer än idag. Spännande tid vi har framför oss, så länge vi tänker utanför boxen och fortsätter att utvecklas.

Kontakta kommer framåt arbeta mycket med statusfrågan i de många arbetstillfällen som medlemsföretagen skapar. Vad tror du är viktigast i det arbetet, hur tror du att vi tillsammans skapar ännu mer attraktiva arbetsplatser i framtiden?
Tillsammans bör vi påverka både beslutsfattare i Sverige och beställare av Telemarketing och Kundservice så att det ställs krav på bolagen de anlitar. Det bör ställas krav både när det gäller kvalité mot kund och hur man arbetar med sin personal på ett ansvarsfullt sätt. Vi behöver synas i fler positiva sammanhang, där gör Kontakta skillnad.
Personligen tycker jag att den viktigaste frågan är arbetsmiljöfrågan, främst när det gäller organisatorisk och social arbetsmiljö. De flesta av oss jobbar med unga medarbetare, vi har därför både ett enormt ansvar men också en jättemöjlighet att se till att ge framtidens superstjärnor den bästa starten i sitt arbetsverksamma liv. Jag kan inte komma på en bättre start än att jobba med sälj och service!

Tack Kira för att vi fick möta dig!