Möt Mimmi Brungardt, VD SiamCom AB

Namn: Mimma Brungardt
Titel: VD
Företag: Siam Com AB

MimmiMimmi Brungardt, du är CEO på SiamCom AB och har både Sverige och Thailand som arena för dina verksamheter. Du kallar dig själv en resultatorienterad och obotlig optimist som älskar värme. Vi vill gärna höra mer om din bakgrund av vad som gör att du arbetar med kundrelationer idag!
Ledarskap har gått som en röd tråd genom hela mitt yrkesverksamma liv. Jag är skolad på GIH (Gymnastik och Idrottshögskolan) och jag har under årens lopp fått förmånen att bygga och leda organisationer, senast som vVD på Conevo, ett IT-konsultbolag med kontor i både Sverige och Indien. 

Vilket var ditt första jobb inom kundservice?
Oj, mitt första arbete inom kundservice var ett sommarjobb där jag var ansvarig för växel och kundtjänst för STIM. Det var jätteroligt och redan då var jag stolt över mitt yrke och förstod att det är en speciell kompetens som krävs för att kunna ge hög och jämn service oavsett vem du möter i telefon eller vilka frågor du ställs inför. 

Vad är det bästa med att jobba med kundservice/telefonförsäljning?
Människorna jag möter och att jag har så kul förstås! Och det gör mig både glad och stolt att veta att vi med vårt arbete gör skillnad i folks vardag. Oavsett om vi arbetar med försäljning, support eller i växel så möter vi våra kunder när de har ett behov av något slag. När vi bemöter våra kunder proffsigt och med yrkesstolthet så kan vårt bemötande lämna våra kunder med en riktigt positiv känsla. En stark fördel med vår bransch är att vi kan mäta resultatet av vårt arbete och på så sätt ständigt kunna arbeta med att utvärdera och förbättra genomförda förbättringsarbeten och vårt dagliga arbete.

Vad är det viktigaste som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Att vara tydlig. När man kommunicerar via endast en kanal; antingen det talade ordet via telefon eller det skrivna via chat eller mail, så kan man inte förstärka sin kommunikation med de andra sinnena som man kan i ett personligt möte. Därför krävs i vårt arbete en otrolig tydlighet som ändå måste innehålla både vänlighet och ödmjukhet.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med kundservice/telefonsälj och en som inte gjort det?
Det är få yrken där man har förmånen att ha så många kundmöten varje dag som kundservice eller försäljning via telefon ger. Det är också få yrken som ger möjlighet till möten med så många olika individer i olika åldrar, yrkesgrupper, bakgrund, geografisk spridning m.m. som medarbetare i vår bransch möter. Med alla dessa kundmöten med alla dessa individer så får man en gedigen erfarenhet av att bemöta människor efter varje individs behov och förmåga. Min erfarenhet är att personer som arbetat med denna form av service är ödmjuka, snabbtänkta och obändigt positiva. 

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice/telefonförsäljning?
Om du gillar att arbeta med människor så: Gör det. Bara gör det! Det finns inte en enda framtida arbetsgivare som inte kommer att se kundserviceerfarenheten som ett positivt inslag i ditt CV.

Vad anser du är den viktigaste frågan för företag som arbetar med kundrelationer just nu?
Att skapa främjande företag och arbetsplatser där alla är vinnare; både medarbetare, kunder och företaget. De positiva effekterna av att skapa ett främjande arbetsklimat är väldigt, väldigt många.

Vidare anser jag att det är viktigt att säkerställa att våra företags infrastruktur och vårt land ligger i fas med våra kunders och omvärldens framtida behov så att regelverk och teknik möjliggör att vi kan fortsätta vara den partner våra kunder allra helst vill gå hand i hand in i framtiden med. 

Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar stora volymer kundrelationer? 
Vi är mitt inne i ett skifte i servicevärlden där konsumenternas beteende sakta men säkert ändras och det är nu det börjar bli riktigt kul och intressant! Jag ser fram emot en framtid som borgar för många fler digitala möten, en snabbrörlighet i utbudet av servicetjänster och en ännu större betydelse för hur företag levererar kundservice och försäljning i digitala kanaler. 

Tack Mimmi för att vi fick träffa dig!
Emma Link, Kontakta
Lär mer om SiamCom