Möt Nadia Pereira, kvalitetsansvarig på Exclesior!

Namn: Nadia Pereira
Titel: Kvalitetsansvarig
Företag: Exclesior

Nadia liten

Hej Nadia!
Du arbetar idag som kvalitetsansvarig på Excelsior Sales, ett bolag som erbjuder telefonförsäljning och säljande kundservice. Jag vill gärna att du berättar om din karriär och berättar mer om vad du gör i din roll som kvalitetsansvarig? Men först, berätta vem är du?

Jag jobbar idag som operativt ansvarig på Excelsior Sales, där kvalitetsansvaret är en del av mina stora fokus och arbetsuppgifter. Jag säkerställer att vi på kort och långsikt arbetar strategiskt för att uppnå vår service och kvalitetsmål gentemot våra uppdragsgivare samt deras kunder. Detta görs kontinuerligt genom träning, utbildning och dialog.

Du började arbeta som telefonsäljare. Vad var det som lockade dig att bli telefonsäljare?
Jag började jobba som säljare första år på gymnasiet, arbetstiderna passade perfekt i kombination med studierna. Från början var det extra pengarna som lockade men efter ett tag insåg jag hur mycket jag gillade att jobba med människor. Att få vara med att driva ett företag framåt och nå sina mål fick mig att få bättre självkänsla och växa som person. Det är just därför jag älskar sälj branschen, man slutar aldrig utvecklas och "the sky is the limit”!

Vad var det som gjorde att du intresserade dig för kvalitetsfrågor?
Det är något som vuxit fram under min tid som säljare. Jag har alltid haft synpunkter och idéer gällande bemötande mot kunden och vad man kan säga till en kund för att hålla en hög servicenivå. Att sälja på en kund behöver inte alltid vara det svåraste. Men att lägga fokus på de detaljer som resulterar i att kunden därefter vill ha långsiktigt samarbete kräver ett stort engagemang och ansvar.

På vilket sätt bidrar du idag till utveckling av både medarbetare och företag i ditt arbete?
Genom träning, träning och återigen träning. Man behöver vara konsekvent och se kvalitetsarbetet långsiktigt. På så vis kan vi tillsammans uppnå de önskemål, förväntningar och krav som våra kunder har. Lika viktigt är det att ge medarbetarna daglig påminnelse om vilket bra jobb de gör, och att de skall vara stolta över det. Utan de skulle företaget inte funnits.

Vad anser du är den avgörande faktorn bakom att du idag har en så spännande roll?
Jag vill att vi ständigt förbättrar oss, utvecklar våra medarbetare och värnar om Excelsiors och branschens rykte. Men även att vi leverera till våra primär och sekundärkunder kvalitet och service som motsvarar deras förväntningar.

Det är många som har åsikter om telefonförsäljning, vad skulle du vilja säga till dem?
Det beror på självklart vilken sort åsikt det är. Men oavsett så vill jag att människor ska veta vilket otroligt givande yrke det är. Det finns inget roligare arbetsplats än ett säljgolv med högt i tak och kollegor som motiverar varandra.
Det är det perfekta jobbet för unga som vill komma ut i arbetslivet genom de verktyg och erfarenheter man får på vägen. Tyvärr så hör man inte tillräckligt ofta många som pratar positivt om yrket. En nöjd kund brukar oftast inte ta sig tid för att berätta om det.

Vi vet att säljare är ett bristyrke och att börja som telefonsäljare är idag ett säkert kort för en framtida karriär inom försäljning. Vad skulle du vilja säga till dem som funderar på att bli säljare?
Att de ska ta chansen när de väl får det. Om du tvekar om huruvida lätt respektive svårt det är, så är det en inställningsfråga. Du behöver varken ha utbildning eller erfarenhet, du behöver endast ha en positiv attityd och vilja att lyckas.
Mao. ta chansen, det är ett perfekt sätt att komma ut i arbetslivet och samtidigt utvecklas. Ett säljbolag har många fler tjänster än säljare. Välkommen till Excelsior!

Tack Nadia för att du delar med dig!
Tina Wahlroth
Kontakta