Möt William Engblom, säljledare på Scawiba AB

Hej William, vi sågs för en tid sedan när du deltog i vår introduktions- och medlemsdag. Du gjorde ett stort intryck på oss alla där med ditt engagemang och professionella attityd. Berätta vad var det som gjorde att du började med att arbeta med telefonförsäljning?

William liten- Anledningen till att jag började med just på telefonförsäljning berodde på att när jag gick i skolan så var jag inte den personen som var så sugen på att jobba, utan det var fotboll som gällde. Jag var som de flesta i min generation är just nu… jag var ganska lat och mina föräldrar tjatade på mig nästan varje dag i ett par månader att jag skulle söka jobb. Till slut så pratade jag med min bror som jobbade på Scawiba. Han sa åt mig då att ringa Drilon som är delägare här och bokade in mig på en intervju. Redan första känslan av Scawiba och alla kollegor var fantastisk. Jag har alltid varit väldigt snabblärd när det kommer till något som jag tycker om och jag fastnade direkt för telefonförsäljning.


Du har har haft en bra karriärutveckling inom Scawiba. Vilka är de största förändringarna som skett med dig som person under denna resa?
- Jag har utvecklats till en bättre människa skulle jag faktiskt vilja säga. Jag har lärt mig vilka mina starkaste egenskaper är. Mina chefer har utvecklat mig och lärt mig innebörden av att vara en ledare, om hur man ska leda en större grupp människor och verkligen få dem med sig på rätt sätt. Det är väldigt bra stämning på kontoret och det är där jag bidrar mest på kontoret idag. Jag är en energisk människa och älskar att sprida energi. Försäljning handlar inte alltid om vad man säger utan också om hur man säger det. Det handlar mycket om inställning och energi och det gäller också att upprätthålla den – vilket jag tror är min största styrka.


Vilka är dina arbetsuppgifter idag och vad tror du är anledningen till att du fått möjligheten att arbeta med just detta?

- Mina främsta arbetsuppgifter är att ta hand om personalen, både heltidare och även deltidare. Jag arbetar med att lära upp dem hur man säljer på bästa sätt för att få så många order som möjligt och kvalitetsstämpla ordrarna. Jag har hand om utbildningar för nya säljare och även utbildningar för befintliga säljare på nya projekt. Jag har hand om intervjuer, deltidscoacher, rapportering till uppdragsgivare, schemaläggning och planering, utvecklingssamtal med säljarna osv. Jag är själv väldigt duktig på att sälja och inte främmande att gå utanför manus och hitta mina egna lösningar på mina problem utifrån kundernas behov.

Anledningen till att jag fått det ansvar jag har beror på att redan när jag själv arbetade som säljare hjälpte jag till genom att vägleda andra säljare som satt runtomkring mig genom att ge tips men även sprida energi. Det har varit viktigt och naturligt för mig att arbeta så att alla lyckas även innan jag var ledare.

Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?

- Det bästa med telefonförsäljning är faktiskt att man får möta nya kunder varje dag. Man pratar med intressanta människor som ibland är väldigt pratglada och delar sig av sina historier. Sen att kunna få en kund att köpa genom att enbart använda mig av min röst är helt fantastisk. Att dom litar på en och köper trots att dom inte ser mig. Känslan man får ibland, när man vet att man faktiskt gjort en kunds dag lite bättre genom att få dom att skratta i samtalen, det är den bästa känslan.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med telefonsälj och en som inte gjort det?

- Om jag drar mig själv som exempel, när jag gick i skolan var jag inte den personen som tog mest plats. Jag vågade inte prata med vem som helst. Många i min generation vågar inte göra bort sig eftersom man tror alla kommer döma en. Det är där den största skillnaden skulle jag vilja säga. Jag har fått upp mitt självförtroende och talförmåga genom att prata med nya människor varje dag. Jag kan gå fram och prata med vem som helst, oavsett om det är en person eller om jag ska prata inför hundra personer. Det är här jag har märkt den största skillnaden. Nya säljare som kommer hit med ganska dåligt självförtroende och med tiden ser man hur mycket de växer och att dom vågar ta för sig i samtal och med alla på jobbet. Skillnaden är att om man har man jobbat inom telefonförsäljning så måste du prata med nya människor varje dag och det är där du lär dig att verkligen våga prata med nya människor oavsett miljö.

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom telefonförsäljning?

- Att man ska våga testa! I bästa fall så hittar du ett yrke du verkligen älskar och troligtvis kommer jobba med hela ditt liv. I värsta fall så kommer du ha fått en säljutbildning du kommer kunna använda dig under resten av ditt liv och det är inte så illa det heller.

Mitt första råd jag ger alla mina nya säljare är att man ska våga vara sig själv i samtalen. Är man den personen i privatlivet som skojar mest och skämtar mycket så ska man också vara det med sina kunder. Är man den personen som är väldigt lugn och stillsam ska man vara det istället. Försöker man vara någon annan så blir det inte genuint och det kommer låta falskt vilket kunderna också kommer märka. Man måste ha en tydlig målsättning på hur mycket man vill tjäna, annars spelar det ingen roll om du hamnar på 0 kr eller 50 000 kr. Men med en tydlig målsättning så kommer du att ha något att sträva efter och kommer komma mycket längre.


Hur ser du på din framtid inom kundkontakter? Vilka möjligheter finns det och vad drömmer du om att utvecklas inom i ditt kommande arbetsliv?

- Jag vill fortsätta jobba med försäljning och människor! Det är det bästa jag vet och gör det lätt att gå upp på mornarna. Jag älskar kundkontakten, även om det blivit lite mindre av det nu när jag leder andra mer – men jag tar alltid upp telefonen lite då och då för att inte glömma bort det. Då får jag också en praktisk inblick i vad det är mina säljare möter och kan ge tips baserat på det.


Det jag vill utvecklas inom är "tyngre" försäljning, men också att någon gång driva mitt egna Scawiba-kontor! Det vore drömmen, och det är det jag kommer jobba mot!


Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar kundrelationer?

- Kundkontakt kommer ju alltid finnas. Den dag man slutar ta kontakt med sina kunder är den dag man kan stänga ner verksamheten. Våga prata med era kunder! Sen hur man gör det spelar mindre roll. Hitta den väg som passar er verksamhet. Men enligt mig är det inget som slår den mänskliga kontakten, för det är först då man kan hjälpa kunden till att bli riktigt nöjd. Arbetar man för strikt med FAQs och andra ”mallar” så kanske inte den är applicerbar på just den kundens fråga – och kan då riskera att tappa kunden. Men det gäller att alltid hänga med i den tekniska utvecklingen och inte hamna efter i den.


Tack William för att vi fick träffa dig!

Emma Link

Kontakta