5
jun

Hot över telefonen allt vanligare

Tina Wahlroth, vd för Kontakta, vill att folk tänker efter hur de bemöter telefonförsäljare. "Bara för att man pratar med någon över telefon innebär inte att det blir okej att ta till hot", skriver hon.

För ett par dagar sedan gick det att läsa om i Dagbladet att person som arbetar med telefonförsäljning blivit uppringd av en okänd man som hotat denne samt dennes barn och sambo. Detta är ett extremfall, men vi på Kontakta, en bransch- och intresseorganisation som företräder företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon, har sedan en tid tillbaka fått många signaler om ett allt hårdare arbetsklimat för våra medarbetare.

Totalt i Sverige arbetar i dag över 100 000 människor på callcenters runtomkring i Sverige. I just Sundsvall och Västernorrland är de en av de viktigaste näringarna och utgör stora och viktiga arbetsgivare. Ofta är det unga personer eller andra som annars har svårt att hitta arbeten som arbetar där. Det är viktiga jobb som Västernorrland behöver.


Samtidigt ser vi att folk blivit allt mer benägna att behandla människor som ringer dem eller som sitter i kundservice på sätt som skulle vara helt oacceptabelt i andra sammanhang. Tjejen som ringer får en utskällning i stället för att man bara lägger på luren, och killen i kundservice får ta smällen för allt missnöje man har med en produkt, fastän man vet att den killen inte har ett dugg med den frustrationen att göra. Ibland än värre, med rena mordhot och personlig förföljelse som vi nu kunnat läsa om och som vi även får information om från våra medlemmar.


Vi vill att folk tar sig en tankeställare och funderar på om det verkligen är okej att bete sig på detta sätt. Vi har full förståelse för att det går att bli arg när någon ringer olägligt eller om ens bredband strulat en längre tid, men det är varken konstruktivt eller civiliserat att låta något sådant gå ut över en person som bara försöker göra sitt jobb.


Vårt tips är, lägg på luren om du inte vill prata med en säljare som ringt dig och ta ett djupt andetag och be att få prata med någon som har ansvar för verksamheten om du känner dig frustrerad med den service du fått hos kundtjänst. Bara för att man pratar med någon över telefon innebär inte att det blir okej att ta till hot.


Tina Wahlroth,

vd, Kontakta

http://www.dagbladet.se/opinion/insandare/hot-over-telefonen-allt-vanligare