22
jan

Kontakta nätverk SYD: CX - En stark kundupplevelse ökar lönsamheten

Kontakta SYD välkomnar till nätverksträff för chefer den 22 januari. Tema för nätverksträffen är CX och hur CX påverkar lönsamhet i ett företag. Vi har bjudit in Jan Berglin som föreläsare och moderator, CX specialist på Tele2, som kommer att guida oss i hur man lyckas med CX intiativ på företag. Som vanligt blandar vi intressant föreläsning med erfarenhetsubyte och diskussioner.

Många av de som nuförtiden bär titlar eller arbetsbeskrivningar med “kundupplevelse” eller “CX” i namnet jobbade tidigare med marknadsföring eller kundservice. Till skillnad från de yrkena är dock inte CX något som hanteras av en enskild avdelning. Det kan förvisso finnas en avdelning eller yrkesroller som arbetar aktivt med CX på en strategi- och analysnivå, men när det kommer till att faktiskt skapa meningsfulla kundupplevelser ligger ansvaret lika mycket på samtliga anställda i bolaget.

Att CX är någonting som berör samtliga anställda är den största anledningen till att CX-initiativ är så svåra och till att de flesta företag misslyckas. Det räcker inte med att en enda person eller avdelning förstår vad som behöver göras, värdet av det och hur det ska göras. Hela organisationen måste göra det.

Därför är det avgörande att alla CX-initiativ har stöd i ledningsgruppen på ett företag, men även att initiativet kommuniceras till alla anställda och inkluderar relevant utbildning för dem. Ni måste se till att alla anställda har en tydlig bild av företagets vision, vilka känslor ni vill framkalla hos era kunder och vilka typer av upplevelser ni vill skapa. Därtill blir det viktigt att medarbetarna känner en vilja att ta hand om kunderna, och det uppnås bäst genom att de köper in i företagets vision och trivs att arbeta på bolaget, men även genom externa incitament som exempelvis bonusar kopplade till NPS eller andra CX-relaterade mätetal som linjerar era intressen med kundens.

Möt Jan Berglin, CX och NPS expert på Tele2.

Kontakta Nätverk SYD, är ett nätverk exklusivt för Kontaktas medlemmar och för dig som chef dagligen arbetar i och leder kundservice- eller kontaktcenterverksamheter. Nätverket syftar till att du som arbetar som Kundservicechef eller motsvarande ska få del av och inspireras av andra i liknande roller. Tillsammans diskuterar vi aktuella ämnen tillsammans med en moderator som leder det aktuella temat.

För vem? Alla i ledande position som ingår i Nätverksgruppen ”Kontakta Nätverk SYD”.

Är du intresserad av att ingå i nätverksgruppen är du välkommen att ansöka om deltagande via anmalan@kontakta.se. Du kan inte anmäla dig separat till denna träff om du inte ingår i nätverksgruppen.

Max 2 personer per medlemsföretag kan delta i denna träff och vi förbehåller oss rätten att godkänna deltagarna utifrån vilken roll man har på företaget. Nätverksgruppen är till för dig som arbetar som helhetsansvarig över kundservice/support inom alla typer av kundkontakt center. Associerade medlemmar kan ej delta.


Praktiska detaljer
Datum:
22 januari 2020

Tid:
Klockan 09.00 – 12.00 med avslutande lunch för de som önskar 
Plats: MEC, Media Evolution City, Stora Varvsgatan 6A, 211 19 Malmö
Kostnad:
Kostnadsfritt för alla som ingår i Kontaktas chefsnätverk, separat inbjudan skickas

Anmälan till:
Registrera din anmälan HÄR!


Eventuella frågor hänvisas till tina.wahlroth@kontakta.se eller 0735 66 55 22.