26
mar

KontaktAkademin Malmö: Kommunicera via mejl och chatt så att mottagaren läser och förstår

En lärorik utbildning med fokus på skriftlig kommunikation. Allt oftare väljer kunder att kontakta företag via mejl, chatt, sociala medier eller någon annan skriftlig kommunikationskanal. Samtidigt ökar kundernas krav på ett personligt bemötande, och kan därför inte förlita oss på färdiga mallar med svar. I denna utbildning lär du dig professionellt kundbemötande i skrift!

Få yrkesroller idag kommer undan med att kommunicera skriftligen. Kanske ingår det i din roll att regelbundet skicka ut information till en arbetsgrupp, kanske är du en chef som leder sina medarbetare på distans eller så arbetar du på en kundserviceavdelning som dagligen svarar på kundfrågor via chatt och mejl. Oavsett på vilket sätt du kommunicerar skriftligen i din yrkesroll behöver du förhålla dig till det faktum att du saknar både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel för att få mottagaren att ta emot budskapet på rätt sätt.

Det finns trots det många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna för att mottagaren ska förstå ditt budskap så som du vill att det ska förstås. Under den här utbildningen får du öka dina kunskaper inom skriftlig kommunikation, framför allt kopplat till att använda mejl och att chatta.

Utbildningens innehåll:

  • Form och text
  • Skrivregler, grammatik och smileys
  • Ord att använda och undvika
  • Matcha språket med mottagaren
  • Likheter och skillnader mellan mejl och chatt
  • Checklista för tydliga mejl
  • Checklista för bra chattkonversationer
  • Bemöta upprördhet i skrift

Under utbildningen blandar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får öva upp din förmåga att kommunicera konkret, tydligt och förmedla en bra känsla. Efter utbildningen har du som deltagare flera nya idéer kring hur du kan skriva enklare och mer varierat. Du vet vad du själv behöver utveckla och är laddad att börja träna direkt!

Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som mejlar eller chattar i en professionell roll. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamledare och du kommunicerar ofta med kunder, kollegor eller medarbetare. Inga förkunskaper krävs.

Utbildningen genomförs tillsammans med Telecoaching.


Praktiska detaljer:

Datum:
26 mars 2020
Tid:
09.00 - 16.00 inklusive lunch
Plats:
MEC, Media Evolution City, Stora Varvsgatan 6A, 211 19 Malmö
Kostnad:
2 900 SEK för medlemmar i Kontaktas
4 900 SEK för icke medlemmar i Kontakta

Vid 3 eller fler deltagare från samma företag maila för offert. Moms tillkommer.
Anmälan:
Anmälan gör du HÄR
Kontakt:
För frågor, vänligen vänd dig till Tina Wahlroth Kontakta på 0735 66 55 22 alt tina.wahlroth@kontakta.se