9
okt

Utbildning KontaktAkademin Stockholm: Kommunicera så att mottagaren lyssnar och läser

En lärorik utbildning med fokus på kommunikation för att ge en wow känsla i bemötande oavsett kanal eller ärende typ. Andelen skriftliga kundbemötande ökar med de nya kanalerna samtidigt som kunderna vill ha ett allt mer personligt bemötande vilket gör att färdiga svar i mallar allt mer upplevs som "robotsvar" hur ger du kunden en WOW känsla i skrift? 

Få yrkesroller idag kommer undan att kommunicera skriftligen. Kanske ingår det i din roll att regelbundet skicka ut information till en arbetsgrupp, kanske är du en chef som leder sina medarbetare på distans eller så arbetar du på en kundserviceavdelning som dagligen svarar på mejl från kunder. Oavsett på vilket sätt du kommunicerar skriftligen i din yrkesroll behöver du förhålla dig till det faktum att du saknar både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel för att få mottagaren att ta emot budskapet på rätt sätt.


Det finns trots det många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna för att mottagaren ska förstå ditt budskap så som du vill att det ska förstås. Under den här utbildningen får du öka dina kunskaper inom främst skriftlig kommunikation, framför allt kopplat till att skriva mejl/chatt och skicka ut information.  Vi fokuserar även förmiddagen på hur vi kan bli tydligare i vårt bemötande även generellt.



Agenda:
9:00-11:30 Generellt kundbemötande
12:30-16:30 Skriftligt kundbemötande


Utbildningens innehåll:

  • Varför tolkar vi ett budskap så olika?
  • Varför hör inte folk vad jag säger?
  • Hur får jag mottagarna att ta till sig mitt budskap?
  • Skrivregler och grammatik att ha koll på
  • Disposition och meningsuppbyggnad i skriftlig kommunikation  
  • Rekommendationer kring förkortningar och smileys
  • Vilka ordval ska jag använda, och vilka ska jag undvika?
  • Matchning - mottagaranpassning, innehåll, ton och språk
  • Så hanterar vi upprördhet och ilska i mejl


Under utbildningen blandar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får öva upp din förmåga att kommunicera konkret, tydligt och samtidigt förmedla en känsla. Efter utbildningen har du som deltagare en djupare förståelse för vad i den skriftliga kommunikationen som gör skillnad för att du ska nå fram. Du vet vad du själv behöver utveckla och är laddad att börja träna direkt!



Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som använder mejl i en professionell roll. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamleader och du mejlar ofta till kunder, kollegor eller medarbetare. Inga förkunskaper krävs.


Datum:9 oktober 2019
Plats:Kontaktas kontor, Svetsarvägen 8, 171 41 Solna
Pris:2 900 kronor Kontaktas medlemmar
4 900 kronor Icke medlem i Kontakta
(vid 3 eller fler deltagare från samma förtag maila för offert)
Utbildare:Telecoaching
Anmälan:Registrera din anmälan HÄR 


Vid frågor vänder du dig till Tina Wahlroth på tina.wahlroth@kontakta.se eller 0735 66 55 22.


Välkommen!


Ett samarbete mellan:

Kontakta_Logo liten       telecoaching