21
jan

Kalix Tele24 svarar åt Kalix

Nordens ledande leverantör av telefonisttjänster, Kalix Tele24, har undertecknat ett avtal med Kalix kommun. Avtalet innebär att Kalix Tele24 ska ta hand om de samtal som kommunens egen växel inte har möjlighet att hantera. Det kan handla om att ta emot ingående samtal efter kontorstid eller att avlasta växeln då trycket är extra stort.

Kalix kommun satsar på att bli ett än mer attraktivt område för boende och turism. En viktig del i satsningen är att öka servicen till medborgare och näringsliv och utveckla möjligheten för kommunikation. Kommunen har en stor flora intressenter och det innebär att såväl privatpersoner som myndigheter och företag regelbundet ringer och vill ha kontakt. Här får telefonisterna i växeln en viktig uppgift att bemöta den som ringer snabbt och på ett korrekt sätt. Det blir också viktigt att väntetiderna är så korta som möjligt och att ingen behöver vänta i telefonkö.

– Vi jobbar hårt med att göra Kalix mer attraktivt, där ingår bland annat att höja servicenivån till de som kontaktar kommunen, säger Reine Sundqvist, informationschef på Kalix kommun. Tack vare avtalet med Kalix Tele24 kan vi på ett kostnadseffektivt sätt underlätta möjligheten att nå kommunen.

Kalix kommun har, liksom ett antal andra kommuner valt att anlita Kalix Tele24. Under hösten 2012 valde exempelvis Sundbybergs kommun att lägga ut sin telefonväxel till Kalix Tele24. Nu följer Kalix kommun mönstret och tar hjälp att hantera inkommande samtal. Till skillnad från Sundbyberg så kommer dock samtalen att även fortsättningsvis till stor del besvaras av kommunens egna telefonister. Kalix Tele24s huvudkontor ligger endast någon kilometer från samhällets centrum och kommunalhuset. Majoriteten av företagets telefonister bor också själva i Kalix.

– Det brukar sägas att ingen blir profet i sin hemstad, men med detta avtal känns det ändå som om vi är på väg åt det hållet, säger Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24. Det är förstås jätteroligt att vår hemmakommun väljer oss och våra tjänster. När de nu gör det så kan vi bidra till en ökad tillgänglighet och servicegrad. Genom att avlasta den befintliga växeln ska ingen som ringer Kalix kommun behöva vänta på svar mer än några få signaler.

 

(Nyhet från Kalix Tele 24)