25
jan

Nix-telefon gör lagen om skriftliga avtal onödig

Den nya lag som kräver en skriftlig bekräftelse på ett köp som gjorts via telefonförsäljning, syftar till att komma åt problem som branschens självreglering redan löst. Riksdagen bör därför överväga att se över lagen, skriver Malin Anglert vd SWEDMA och Jeanette Gustafsdotter vd TU – Medier i Sverige.

"Hela 93 procent av svenskarna mellan 18 och 79 år säger att de känner till man kan spärra sina nummer mot oönskad försäljning via Nix-telefon," skriver Malin Anglert och Jeanette Gustafsdotter.

Nio av tio svenskar känner till att de kan spärra sin telefon mot oönskade säljsamtal via Nix-telefon. Och fler än sju av tio tycker att systemet fungerar bra. Dessutom har anmälningarna till Konsumentverket mot telefonförsäljare minskat rejält de senaste åren...

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/nix-telefon-gor-nya-lagen-onodig-25842