NIX-telefon skärper reglerna för telefonförsäljning

Från den 1 juli gäller skärpta regler för telefonförsäljning. Syftet med förändringarna är att stärka konsumentskyddet och göra spärrtjänsten NIX-Telefon mer heltäckande. Bland annat tidsbegränsas ett uttryckligt medgivande till telefonförsäljning till tre månader om telefonabonnemanget är nixat.
– Vi gör nu en rad förbättringar som stärker konsumentskyddet och gör spärrtjänsten NIX-Telefon mer heltäckande. Det är viktigt att den som valt att nixa sitt telefonabonnemang känner att spärren fungerar bra, säger Jonas Edström, ordförande i Föreningen NIX-Telefon.Ett aktivt medgivande till marknadsföring lämnas ofta genom en kryssruta i samband med köp och tävlingar online. Medgivandet har fram till nu gällt tills...
2017-07-11

Telekombranschens uppförandekoder ger småföretagare utökat skydd

Enskilda firmor ska få ångerrätt på telefonabonnemang samma sätt som konsumenter har, rapporterar SVT Nyheter. I dag har företagare sämre skydd än konsumenter när man tecknar avtal över telefon, vilket utnyttjas av telefonförsäljare som binder upp småföretagare på långa abonnemang.
Vissa som har drabbats är till exempel äldre personer som inte är företagare annat än på papper, där verksamheten i praktiken är vilande. Telefonoperatörernas branschorganisation Telekområdgivarna tror att de nya reglerna, där telefonförsäljarna också måste informera om ångerrätten, kommer att få stor betydelse.Men reglerna kommer inte att gälla för andra småföretag, som aktiebolag.– Jag tycker egentligen att de också...
2017-06-30

Transcom byter vd och köper svenskt bolag

Kundtjänstspecialisten Transcom som lämnade börsen i april byter vd. Michael Weinreich kommer att ta över uppdraget från Johan Eriksson och tillträder sin nya roll den 1 september. Det framgår av ett pressmeddelande.Han har tidigare varit vd för i Arvato Financial Services. Senast kommer han från rollen som VC Partner på FinLeap.Parallellt med tillsättandet av ny vd har Transcoms ägare, Altor Fund IV, via ett holdingbolag...
2017-06-26

Lista över oseriösa företag stoppas i domstol

Konsumentverkets varningslista över företag som är oseriösa stoppas efter en dom i Förvaltningsrätten i Karlstad.Listan som funnits på nätet varnar för företag som snabbt dyker upp och fått många klagomål från konsumenter. – Det betyder att konsumenterna blir utan den information vi har publicerat på "Varningslistan", säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.– Domstolen kom...
2017-06-12
Äldre inlägg