Miljonlotteriet slutar med olagliga avtal

Flera konsumenter har känt sig lurade av Miljonlotteriets säljmetoder under våren. Företaget har bland annat skickat hem avtal till konsumenter om att inte sprida vidare ljudfiler från säljsamtal till tredje part.
Miljonlotteriet, som beskrivs som en av Sveriges största och äldsta speloperatörer på sin egen hemsida, har meddelat Konsumentverket att företaget har slutat att skicka ut de olagliga avtalen. I ett yttrande till Konsumentverket medger Miljonlotteriet att fel har begåtts. Företaget ska också ha sagt upp avtalet med ett av de telemarketingbolag som företaget tidigare har anlitat.– Miljonlotteriet skriver att det är ett...
2017-09-14

Dialect AB utesluts ur Kontakta

Kontaktas styrelse har fattat beslut om uteslutning av Dialect AB från medlemskap i den ideella föreningen Kontakta. Dialect har under en längre tid ådragit klagomål från kunder som uppger att de anser sig lurade vid den telefonförsäljning Dialect bedriver samt att de inte fått hjälp av Dialect vid reklamationer. Kontakta har påtalat det allvarliga i att så många kunder anser sig ha blivit illa behandlade och har uppmanat...
2017-09-06 till och med 0001-01-01

En av fyra ringer tillbaka till telefonförsäljaren

När ett missat samtal från ett okänt nummer syns på telefonskärmen väljer en fjärdedel att ringa tillbaka. Dessa återringare har dubbelt så stor benägenhet att köpa en vara eller tjänst än de som svarar direkt när försäljaren ringer. Det finns stora pengar att tjäna för de call center-företag som tar hand om retursamtalen på ett professionellt sätt.
Systemutvecklingsföretaget Loxysoft som tillhandahåller call center applikationer har sedan 2015 studerat 20 miljoner säljsamtal från olika säljande organisationer där alla använder samma telefonisystem, Outbound Contact Center. Av de 20 miljoner säljsamtal som studerats besvaras drygt 40 procent. Bland övriga som inte svarar, väljer alltså 23 procent att ringa tillbaka.– Det faktum att man ringer tillbaka innebär att...
2017-09-05

NIX-telefon skärper reglerna för telefonförsäljning

Från den 1 juli gäller skärpta regler för telefonförsäljning. Syftet med förändringarna är att stärka konsumentskyddet och göra spärrtjänsten NIX-Telefon mer heltäckande. Bland annat tidsbegränsas ett uttryckligt medgivande till telefonförsäljning till tre månader om telefonabonnemanget är nixat.
– Vi gör nu en rad förbättringar som stärker konsumentskyddet och gör spärrtjänsten NIX-Telefon mer heltäckande. Det är viktigt att den som valt att nixa sitt telefonabonnemang känner att spärren fungerar bra, säger Jonas Edström, ordförande i Föreningen NIX-Telefon.Ett aktivt medgivande till marknadsföring lämnas ofta genom en kryssruta i samband med köp och tävlingar online. Medgivandet har fram till nu gällt tills...
2017-07-11
Äldre inlägg