Utbildning: Coacha kunden till köp och hjälp dina medarbetare till framgång!

apr 18
I denna utbildning ger vi dig som ledare verktyg att coacha dina medarbetare att utveckla sig i morgondagens säljteknik – att coacha kunden till köp - en idealisk metod för alla som vill sälja mycket utan att känna sig som krängare.

Merförsäljning som en service till kunderna
Oavsett om det gäller merförsäljning i kundservice eller telefonförsäljning, ska det inte handla om att kränga produkter utan om att hjälpa kunden till en bättre lösning. Man måste alltid få kunden att känna sig som en vinnare och en kund som känner sig lurad stannar inte kvar. Därför gör vi det lättare för kunderna att tacka nej. Ofta blir en kund mer nöjd om den blir erbjuden fler förslag och det upplevs istället som en service om man inte känner sig ”tvingad” att köpa.

Coacha både kunder och medarbetare
Genom en coachade inlärningsprocess där alla är delaktiga vet vi att människor lär sig mycket bättre. Coaching handlar om att ställa frågor när du redan vet svaret. Tanken är att våra medarbetare via frågor själv ska komma på vad som behöver göras och ändras i deras säljteknik, utan att vi som utbildare talar om det. Då kommer förändringen mycket snabbare och blir mera långvarig. I Utbildningen kombineras kunskap om att en coachande försäljningsmetod med hur du ska lära ut den genom ett coachande ledarskap.

Säljmoment som du ska kunna lära ut till medarbetare:
3 skräddarsydda inledningar för att skapa bra säljsamtal
Många är idag negativa till telefonförsäljning eller försäljning i kundservice. Därför blir det extra viktigt att göra bra inledningar för att skapa intresse och undvika så många nej-svar som möjligt. Under utbildningen lär vi ut 3 olika inledningar för att få kundens uppmärksamhet.
För att bli en bra säljande ledare på kundtjänst behövs det strukturerad säljteknik och kommunikationsmetod. Med den som grund kommer vi lättare att coacha medarbetarna i kundservice att utveckla sig själva och samtidigt utveckla försäljningen i sin helhet. Dessa är nära sammankopplade och under utbildning kommer du konkret få arbeta med det som ligger dig närmast.

Hantera invändningar utan att vara ” för på”
Vanligen hanterar vi invändningar genom att gå i försvarsställning. Vi tränar tekniker att istället bekräfta kunden och använda kundens invändningar för att komma vidare i samtalet.
Kursdeltagarna får lära sig förstå hur allt vi signalerar är en del av den kommunikation vi har med andra människor. Hur vi lyssnar, hur vi ställer frågor och visar intresse för våra kunder.

Säljargument som säljer bättre
Under kursen går vi igenom hur inledningsfrågorna styr säljargumenten i avsluten. Vi hjälper er också att göra dem unika så att de skiljer sig från era konkurrenter. Ni får även lära er att anpassa argumenten efter olika målgrupper.

Presentera era tjänster med rätt säljargument
Vid försäljning är det viktigt att göra en kort och intresseväckande presentation. Under utbildningen kommer deltagarna att få ta fram ett par varianter och träna på dem.

Beslutsspykologi med behovs – och avslutningsfrågor
Många säljare tycker avsluten är svåra då de tror att de måste övertala och övertyga kunden att köpa. Men det behövs inte. Ett coachande avslut innebär att vi ställer ett antal frågor och med rätt frågor inser kunden ofta sitt eget behov

Innehåll utbildningen
•Grunderna i det coachande ledarskapet
•Grunderna i säljmetoden ”Att coacha kunden till köp”
•Vikten av ökad mer- och nyförsäljning på inkommande samtal
•Att ställa behovsfrågor så att kunden själv inser sitt eget behov utan att "kränga"
•Beslutspsykologi, förstå hur beslut fattas
•Att veta när deltagarna faktiskt lär sig att hantera exempelvis invändningar och avslut
•Hur man kan stötta den ”Den digitala köpresan” i samtalet
•Hur du planerar säljutbildningar med deltagaruppgifter
•Att kunna hantera säljare som måste öka sin försäljning
•Att få säljare som säljer bra att sälja ännu bättre

För vem?
Utbildningen riktar sig till alla typer av chefer och säljledare inom telefonförsäljning och kundservice, inom alla branscher och typer av produkter


Praktiska detaljer
Datum:
Onsdag 18 april 2018

Tid:
Klockan 09.00-16.30

Pris:
2 900 SEK för medlemmar + moms
4 900 SEK för icke medlemmar + moms
(Din anmälan till utbildningen är bindande, om du får förhinder har du rätt att skicka en kollega i ditt ställe)

Plats:
Kontaktas kontor, Svetsarvägen 8, Solna

Anmälan till:
anmalan@kontakta.se eventuella frågor hänvisas till emma.link@kontakta.se alt 073 370 35 53



Utbildningen är ett samarrangemang mellan:


Kontakta_Logo litenSaljcoachen_logo