sep

Öppet brev till Socialdemokraterna och Kristdemokraterna med anledning av röstvärvning med robotsamtal

Med anledning av att det framkommit att Socialdemokraterna och Kristdemokraterna använt sig av robotsamtal för att kontakta potentiella väljare har Kontakta skickat ett öppet brev till dessa partier där vi markerar mot dess användning. Robotsamtal är en mycket etiskt tveksam metod som vi inte anser hör hemma på den svenska marknaden

Göteborgsposten kunde idag (7/9) rapportera att en kvinna blivit uppringd av en dator som levererat ett förinspelat meddelande från Kristdemokraterna. Även Socialdemokraterna använder sig av samma metod sedan i våras enligt artikeln.

Vi på Kontakta, branschorganisation för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon, ifrågasätter starkt användandet av denna metod. Robotsamtal, att låta en dator ringa upp privatpersoner med ett förinspelat meddelande, är en metod så opersonlig och ineffektiv att den i princip inte existerar på den svenska marknaden.

Anledningen till att robotsamtal inte fungerar är enkel, människor vill inte bli uppringda av en datoriserad röst och erfarenheter visar att även bland mycket relevanta mottagare av datorns budskap, blir reaktionen överväldigande negativ. Vi tycker det är mycket tråkigt att två av Sveriges riksdagspartier valt att använda sig av denna tveksamma metod i stället för att anställa riktiga människor för att föra fram era budskap.

Metoden är skarpt reglerad av marknadsföringslagen och faller utanför NIX-registret, vilket innebär att det är endast lagligt att ringa till personer som aktivt gett sitt medgivande att ta emot samtal.

Vår uppmaning till er är att använda schyssta metoder om ni vill använda er av telefonen för att marknadsföra sig mot privatpersoner. Marknadsföringslagen reglerar inte samtal som politiska partier gör till potentiella väljare, men vi anser att det etiska ansvaret bör vara högt satt när man ringer i egenskap av politiskt parti.

Är ni intresserade av att se hur man arbetar på ett bra kontaktcenter, med högt ställda etiska regler och bra villkor för de anställda, tar vi gärna med er på ett besök hos något av våra många medlemsföretag.

Tina Wahlroth, VD Kontakta
2014 – 09 – 08