Regeringens förslag stoppar inte oseriösa telefonsäljare

Förslaget om ny lagstiftning om skriftliga avtal vid telefonförsäljning, som idag presenterades av biträdande justitieministern Heléne Fritzon och konsumentminister Per Bolund, stoppar inte oseriösa företag som lurar konsumenter. Det menar branschorganisationen Kontakta.

­–Vi delar regeringens önskan att vidta åtgärder mot de oseriösa företag som lurar och pressar utsatta konsumenter in i avtal de inte vill ingå. Oseriösa och kriminella struntar redan i befintlig lagstiftning. Vi behöver inte en ny lag som bedragarna kringgår. Istället för en lag som drabbar den stora majoriteten seriösa företag borde Konsumentverket fortsätta den tillsyn som vi vet ger effekt, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.


Heléne Fritzon motiverar förslaget med en hänvisning till de grupper som enligt henne är mest utsatta, vilka utgörs av äldre samt av individer med utländsk bakgrund. Enligt en Novus-undersökning som gjordes på beställning av Kontakta framgår att endast 15 procent av de som handlar på internet alltid läser igenom avtal.


–Bedragare som utnyttjar utsatta grupper måste stoppas. Vi vet att människor inte alltid läser eller förstår avtalstexter. Därför kommer skriftliga avtal inte garantera ett skydd för redan utsatta, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.


Konsumentverket har sedan utredningsförslaget presenterades 2015 vidtagit en rad åtgärder med befintliga verktyg. Även näringslivet har genomfört olika typer av självregleringar. Sammantaget har detta resulterat i en betydande minskning av antalet klagomål på telefonförsäljning.


–Antalet anmälningar mot kanalen telefon har stadigt minskat sedan 2015. Vi ser att de oseriösa nu flyttar till andra kanaler och antalet anmälningar ökar där, eller så flyttar de utomlands där de blir svåra att komma åt. Därför är skriftliga avtal och regleringsvägen fel väg att gå, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.


–Att även förbjuda så kallad varm försäljning kommer innebära ett hårt slag mot såväl de red

I Sverige arbetar ca 30 000 personer med telefonförsäljning. 44 procent av alla som arbetar med telefonförsäljning är mellan 16 och 24 år. Erfarenheten från Norge där skriftlighetskrav infördes 2009 visar på en minskning på 30 procent av arbetstillfällen inom telefonförsäljning.


–Försäljning genom telefon inom näringslivet och organisationer sysselsätter många unga. Dessutom har en hög andel medarbetare utländsk bakgrund och många av jobben finns i glesbygden. Med den norska erfarenheten i ryggen kan Per Bolund inte bortse från risken för att tusentals jobb försvinner för just dessa grupper, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.


Presskontakt

Tina Wahlroth, vd Kontakta: 073-5665522 eller tina.wahlroth@kontakta.se


Om Kontakta

Kontakta är en bransch- och intresseförening för företag och organisationer som arbetar med försäljning och kundservice på distans – i sin kundservice, på försäljningsavdelningen eller på uppdrag åt andra företag. Kontakta verkar för seriositet och kvalitet i alla kundkontakter i syfte att skapa ett bra klimat mellan konsumenter, samhälle och alla de företag som arbetar med kundkontakter. Kontakta har tagit initiativ till märkningen Trygg Kundkontakt som ska vägleda konsumenter till seriösa försäljare.