Telekombranschens uppförandekoder ger småföretagare utökat skydd

Enskilda firmor ska få ångerrätt på telefonabonnemang samma sätt som konsumenter har, rapporterar SVT Nyheter. I dag har företagare sämre skydd än konsumenter när man tecknar avtal över telefon, vilket utnyttjas av telefonförsäljare som binder upp småföretagare på långa abonnemang.

Vissa som har drabbats är till exempel äldre personer som inte är företagare annat än på papper, där verksamheten i praktiken är vilande. Telefonoperatörernas branschorganisation Telekområdgivarna tror att de nya reglerna, där telefonförsäljarna också måste informera om ångerrätten, kommer att få stor betydelse.

Men reglerna kommer inte att gälla för andra småföretag, som aktiebolag.


– Jag tycker egentligen att de också borde skyddas, men det är en svår gränsdragning. Aktiebolag kan vara väldigt stora, och det skulle bli orimligt att ge till exempel Ericsson ångerrätt, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, till SVT.


https://www.svd.se/telekombranschen-ska-ge-smaforetagare-skydd/i/senaste