7
maj

Skriftliga avtal stoppar inte oseriösa

”Det finns oseriösa företag inom vår bransch. Lägg resurser på att stoppa dem i stället för att försvåra för oss seriösa och äventyra jobb”. Det säger Urban Ståhl, vd på callcenterföretaget Online Sverige i Lund. Han och branschen är djupt oroade över förslaget på krav på skriftliga avtal.

I dagsläget räcker det med en inspelad muntlig överenskommelse – en orderbekräftelse – för att ett avtal ska gälla vid telefonförsäljning. Nu finns förslag att komplettera den muntliga bekräftelsen med ett skriftligt avtal som kunden ska skriva på i efterhand. Förslaget utreds i en statlig utredning och betänkande lämnas i juni.

Under våren har företaget Online i Sverige med huvudkontor i Lund bjudit in en rad skånska riksdagsledamöter för att ge sin bild av hur en sådan ändring av villkoren skulle påverka såväl den egna verksamheten som hela branschen och deras kunder. Vi var med när Ewa Thalén Finné (M) och Thomas Finnborg (M) mötte Urban Ståhl och Emma Link, vice vd på företaget.


Läs hela artikeln här