8
sep

Kontakta Nätverk Klagomålsansvarig Stockholm - Strukturerad klagomålshantering för ökad kundnöjdhet!

Kontakta inbjuder till vår nätverksgrupp exklusivt för Kontaktas medlemmar och dig som arbetar med Klagomålshantering inom kundkontaktcenter eller telefonsälj. Målsättningen med nätverksgruppen är att erbjuda en mötesplats där du kan träffa personer med liknande arbetsuppgifter, erfarenheter och utmaningar och där man kan dela med sig av goda erfarenheter. I denna nätverksträff kommer Kristian Wikberg, chefsjurist på Hela försäkring att berätta hur de under finansinspektionens tillsyn arbetar med strukturerad klagomålshantering.

Bolag som bedriver finansiell verksamhet och står under Finansinspektionens (”FI”) tillsyn ska vanligtvis hantera klagomål enligt av FI fastställda föreskrifter. Föreskrifterna för försäkringsdistributörer t.ex. syftar till att skapa en effektiv och funktionell klagomålshantering så att de kan säkerställa att de handlar hederligt, rättvist, transparent och professionellt mot sina kunder. Rätt använt ger det alltså kunder möjlighet att få sina intressen tillgodosedda, och försäkringsdistributören får möjlighet att fånga upp och åtgärda problem, samt vidta förebyggande åtgärder.

Frågor som kommer diskuteras är om bolag som inte måste följa ovan angivna regler dra någon lärdom av hur klagomål hanteras av t.ex. försäkringsdistributörer?
Om alla bolag lärde sig att fånga upp klagomål i tid och gjorde informationen lättillgänglig för kunden skulle de då undvika besvikna och arga kunder och onödiga utbetalningar som kompensation?
Kan ditt bolag med hjälp av en strukturerad klagomålshantering förbättra sina produkter, tjänster och/eller service?

Vem kan delta:
Nätverksgruppen är för dig som arbetar med Klagomålshantering inom kundservice eller försäljning via telefon. Du är ansvarig för eller arbetar praktiskt med hantering av kundklagomål, omgärdande processer och direkt kontakt med kunder. Du är driven och vill utvecklas i din roll. Du tycker om att låta dig inspireras av andra och samtidigt inspirera andra genom att dela med dig av din kunskap.

Villkor:
I nätverksgruppen ingår endast du som arbetar med Klagomålshantering i Kontaktas medlemsföretag. Som medlem i nätverksgruppen har du en garanterad plats i de olika träffarna och övriga nätverksaktiviteter. Om du har en kollega som önskar delta är ni välkomna att anmäla er båda. Nätverksgruppen har dock ett begränsat antal platser vilket begränsar antalet deltagare från varje företag till max 2 personer.


Format:
Nätverksträffarna blandar kompetensutveckling och inspiration i ett informellt format, där deltagarna erbjuds träffa personer som arbetar i liknande uppdrag. Vi träffas 3-4 gånger per år vi för att diskutera aktuella ämnen som deltagarna i gruppen får vara med att ta fram. I syfte att stärka ett informellt nätverkande kan Kontakta ibland bjuda på frukost eller lunch i anslutning till träffarna.

Anmälan: Din anmälan till gruppen kan du göra HÄR eller så skickar du till anmalan@kontakta.se. Du är välkommen att anmäla dig till nätverksgruppen även om du inte har möjlighet att delta i just denna träff.

Kostnad: Deltagande är kostnadsfritt och ingår i Kontaktas medlemskap.

Datum: Träffen är planerad till 8 sep 2020 kl 13.00 – 16.00

Plats: Kontaktas Kontor, Industrigatan 4A, 112 46 Stockholm 
Vid frågor vänder du dig till Linda Magnusson på linda.magnusson@kontakta.se eller 0704 39 00 87.