9
sep

Kontakta webinar – Robotsamtal, Kontakta ger dig guiden för vad som gäller!

Vad är ett robotsamtal? Vilken lagstiftning gäller? Vad behöver du som jobbar med kundservice och telefonförsäljning tänka på? I detta webinar får du svar på dessa frågor och fler i det viktiga ämnet robotsamtal. Välkommen på webinar där Kontaktas Tina Wahlroth och Mattias Lindberg, advokat på Bird & Bird, möts i ett samtal om robotsamtal.

Robotsamtal är samtal med förinspelade eller programmerade meddelanden som inte hanteras av en medarbetare (eller fysisk person) utan istället genomförs helt eller delvis automatiskt. Gemensamt för robotsamtal och samtal hanterade av en fysisk person är att de omfattas av marknadsföringslagens krav på samtycke på förhand. Det ställer krav på den som är avsändare av samtalen. Avsändaren måste göra sin hemläxa och och fundera på syften och flöden för att säkerställa att påringningarna följer både gällande lagstiftning och etiska regler. Kontakta har tagit fram en guide som ger dig frågor och svar.

I Kontaktas etiska regler avseende god sed vid försäljning och marknadsföring över telefon framgår det generellt att robotsamtal inte är tillåtna. Detsamma kommer framgå i kommande etiska regler för kundservice. Konsumentlagstiftningen skärps löpande och just reglering av digital kommunikation är under lupp. Det gör att det ställs allt högre krav på marknadens aktörer att agera korrekt så att man säkerställer en trygg konsumentmarknad och inte utmanar lagstiftarna.

Så skapar du rätt förutsättningar
Robotsamtal kan användas under rätt förutsättningar. Kontakta har därför tagit fram en guide för användning av robotsamtal och andra automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av en enskild person. I detta webinar tar Tina Wahlroth och advokat Mattias Lindberg från Bird & Bird oss igenom vad som gäller.

Guiden beskriver bl.a:

  • Vad är ett robotsamtal?
  • Hur robotsamtal förhåller sig till gällande lagstiftning
  • Vilka krav ställs på samtycken?
  • Viktigt att tänka på vid användning av robotsamtal vid förmedling av telefonförsäljning och kundservice. 



Praktiska detaljer:


Datum:


9 september 2022


Tid:


08.30 – 09.00

Plats:


Digitalt i form av webinar. Länk skickas till alla anmälda inför webinariet.

Kostnad:

Kostnadsfritt och öppet för alla!

Anmälan:

Klicka här!

Frågor:

Kontakta Annika Svenle på annika.svenle@kontakta.se  eller 073 954 68 03