9
sep

Kontakta webinar – Robotsamtal, Kontakta ger dig guiden för vad som gäller!

Välkommen på webinar där Kontaktas Tina Wahlroth och Mattias Lindberg, advokat på Bird & Bird, möts i ett samtal om robotsamtal. Vad är ett robotsamtal? Vilken lagstiftning gäller? Vad behöver du som jobbar med kundservice och telefonförsäljning tänka på? I detta webinar får du svar på dessa frågor och fler i det viktiga ämnet robotsamtal.

Robotsamtal är samtal med förinspelade eller programmerade meddelanden som inte hanteras av en medarbetare (eller fysisk person) utan istället genomförs helt eller delvis automatiskt. Gemensamt för robotsamtal och samtal hanterade av en fysisk person är att de omfattas av marknadsföringslagens krav på samtycke på förhand. Det ställer krav på den som är avsändare av samtalen. Avsändaren måste göra sin hemläxa och och fundera på syften och flöden för att säkerställa att påringningarna följer både gällande lagstiftning och etiska regler. Kontakta har tagit fram en guide som ger dig frågor och svar. 


I Kontaktas etiska regler avseende god sed vid försäljning och marknadsföring över telefon framgår det generellt att robotsamtal inte är tillåtna. Det samma kommer framgå i kommande etiska regler för kundservice. Konsumentlagstiftningen skärps löpande och just reglering av digital kommunikation är under lupp. Det gör att det ställs allt högre krav på marknadens aktörer att agera korrekt så att man säkerställer en trygg konsumentmarknad och inte utmanar lagstiftarna. 


Men ...
Robotsamtal kan användas under rätt förutsättningar. Kontakta har därför tagit fram en guide för använding av robotsamtal och andra automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av en enskild person. I detta webinar tar Tina Wahroth och advokat Mattias Lindberg oss igenom vad som gäller. 


Guiden beskriver bl.a:

  • Vad är ett robotsamtal?
  • Hur robotsamtal förhåller sig till gällande lagstiftning
  • Vilka krav ställs på samtycken?
  • Viktigt att tänka på vid användning av robotsamtal vid förmedlning av telefonförsäljning och kundservice. 


För vem?

Gratis och öppet för alla.
Detta webinar är intressant för alla som jobbar inom kundservice och telefonförsäljning. Det är viktigt att veta vilka lagar och regler som gäller för robotsamtal oavsett vilken roll i bolaget du har. 


Plats:

Digitalt. Länk skickas till alla anmälda inför webinariet.


Praktiska detaljer:

Datum:



 9 september 2022



Tid:

8.30–9.00

Plats:


Digitalt.
Länk skickas till alla anmälda inför webinariet.

Kostnad:

Kostnadsfritt och öppet för alla!

Anmälan:

KLICKA HÄR!

Frågor:

Kontakta Annika Svenle på annika.svenle@kontakta.se
 eller 073 954 68 03