4
maj

KontaktAkademin: Kommunicera i mejl och chatt så att mottagaren läser och förstår!

En lärorik utbildning med fokus på skriftlig kommunikation. Allt oftare väljer kunder att kontakta företag via mejl, chatt, sociala medier eller någon annan skriftlig kommunikationskanal. Samtidigt ökar kundernas krav på ett personligt bemötande, och kan därför inte förlita oss på färdiga mallar med svar. Så frågan kvarstår: hur skapar vi en wow-känsla i skrift?

Få yrkesroller idag kommer undan med att kommunicera skriftligen. Kanske ingår det i din roll att regelbundet skicka ut information till en arbetsgrupp, kanske är du en chef som leder sina medarbetare på distans eller så arbetar du på en kundserviceavdelning som dagligen svarar på kundfrågor via chatt och mejl. Oavsett på vilket sätt du kommunicerar skriftligen i din yrkesroll behöver du förhålla dig till det faktum att du saknar både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel för att få mottagaren att ta emot budskapet på rätt sätt.


Det finns trots det många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna för att mottagaren ska förstå ditt budskap så som du vill att det ska förstås. Under den här utbildningen får du öka dina kunskaper inom skriftlig kommunikation, framför allt kopplat till att använda mejl och att chatta.

Utbildningens innehåll:

  • Form och text
  • Skrivregler, grammatik och smileys
  • Ord att använda och undvika
  • Matcha språket med mottagaren
  • Likheter och skillnader mellan mejl och chatt
  • Checklista för tydliga mejl
  • Checklista för bra chattkonversationer
  • Bemöta upprördhet i skrift


Under utbildningen blandar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får öva upp din förmåga att kommunicera konkret, tydligt och förmedla en bra känsla. Efter utbildningen har du som deltagare flera nya idéer kring hur du kan skriva enklare och mer varierat. Du vet vad du själv behöver utveckla och är laddad att börja träna direkt!

Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som mejlar eller chattar i en professionell roll. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamledare och du kommunicerar ofta med kunder, kollegor eller medarbetare. Inga förkunskaper krävs.


Datum4 maj 2022
PlatsDavid Bagares gata 9, 111 38 Stockholm 
Pris3 900 kronor Kontaktas medlemmar, (vid 5 eller fler deltagare från samma förtag maila för offert)
5 900 kronor Ej medlem i Kontakta
AnmälanRegistrera din anmälan HÄR


Vid frågor, kontakta Linda Moser på linda.moser@kontakta.se alternativt 0704 39 00 87. 

Ett samarbete mellan:


Kontakta_Logo liten telecoaching