5
okt

KontaktAkademin: Kommunicera så att mottagaren läser och förestår – mejl och chatt

En lärorik utbildning med fokus på skriftlig kommunikation. Att oftare väljer kunder att kontakta företag via mejl, chatt, sociala medier eller någon annan skriftlig kommunikationskanal. Samtidigt ökar kundernas krav på ett personligt bemötande du som kommunicerar kan inte längre förlita dig på färdiga mallar med svar. I denna utbildning lär du dig professionellt kundbemötande i skrift för att både leverera ett tydligt budskap samtidigt som du ger personlig service.

Få yrkesroller idag fungerar utan att kommunicera skriftligen. Kanske arbetar du på en kundserviceavdelning som dagligen svarar på frågor och levererar service via mejl och chatt. Kanske ingår det i din roll att regelbundet skicka ut information till en arbetsgrupp eller kanske är du en chef som leder sina anställda på distans. Kanske jobbar du med sociala medier på ditt företag. Oavsett på vilket sätt du kommunicerar skriftligen i din yrkesroll behöver du förhålla dig till det faktum att du saknar både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel för att mottagaren ska ta emot budskapet på rätt sätt. Detta ställer högre krav på dig och hur du väljer att kommunicera i skrift.

Det finns många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna för att mottagaren ska förstå ditt budskap så som du vill att det ska förstås. Under den här utbildningen kommer du öka dina kunskaper och färdigheter inom skriftlig kommunikation, framför allt kopplat till att använda mejl och chat.


Utbildningens innehåll:

  • Form och text
  • Skrivregler, grammatik och smileys
  • Ord att använda, ord att undvika
  • Matcha språket med mottagaren
  • Likheter och skillnader mellan mejl och chatt
  • Checklista för tydliga mejl
  • Checklista för bra chattkonversationer
  • Att bemöta upprördhet i skrift



Utbildningens upplägg:

Under utbildningen blandar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får öva upp din förmåga att kommunicera konkret, tydligt och förmedla en bra känsla. Efter att du har genomgått utbildningen kommer du som deltagare har många nya idéer kring hur du kan skriva enklare, tydligare och mer varierat. Du kommer veta vad du själv behöver utveckla och vara laddad att börja träna direkt!


För vem?

Utbildningen riktar sig till dig som mejlar eller chattar i en professionell roll. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamledare. Du är kanske en ledare som kommunicerar ofta på distans med dina medarbetare. Du kommunicerar ofta med kunder, kollegor och/eller medarbetare. 


Förkunskaper:

Inga förkunskaper krävs.


Praktiska detaljer:

Datum:

5 oktober 2022

Tid:

9:00–16:30

Plats:

Kontaktas kontor

David Bagares Gata 9
111 38 Stockholm

Pris:

Kontaktas medlemmar: 3 900 kronor
Ej medlem i Kontakta: 5 900 kronor
(vid 5 eller fler deltagare från samma företag maila för offert)

Anmälan:

KLICKA HÄR!



Vid frågor, kontakta Annika Svenle på annika.svenle@kontakta.se alternativt 073 954 68 03.


Utbildningen är ett samarbete mellan Kontakta & Welingo.