DM nämnden

DM-nämnden (Etiska nämnden för direktmarknadsföring) är ett resultat av vilja till självreglering bland organisationer som representerar företag som arbetar med direktmarknadsföring. Nämndens uppgift är att följa direktmarknadsföringens utveckling, påtala oacceptabla former och bidra till normbildning för framtida marknadsåtgärder.

DM-nämnden prövar ärenden som rör tillämpningen av god marknadsetik. Det kan till exempel handla om att du blivit uppringd av en säljare trots att ditt nummer står med i NIX registret. Nämnden avger också yttranden, håller överläggningar med myndigheter samt lämnar information i frågor som rör direktmarknadsföring.

DM-nämnden består av en erfaren jurist med domarkompetens som ordförande och ytterligare fem ledamöter som utses av organisationerna Sveriges Annonsörer, Svensk Distanshandel, Föreningen NIX-Telefon och SWEDMA. De ärenden som ska behandlas av nämnden bereds av en sekreterare med särskild kompetens inom området.


DM-nämnden utbyter regelbundet erfarenheter, kunskaper och information med närmast berörda myndigheter. Nämnden sammanträder också med en informell referensgrupp bestående av företrädare för bland annat Konsumentverket och Datainspektionen.


När en anmälan har kommit in till DM-nämnden tilldelas den ett så kallat diarienummer. Därpå granskar sekreteraren om ärendet faller inom nämndens uppgifter och ställer sedan samman den information och det material som nämnden behöver för att bedöma ärendet.


Nämnden behandlar både direktmarknadsföringens form och innehåll såväl som hur avsändaren använt sig av personuppgifter och adressregister. När ett ärende behandlas, eller ”prövas”, får ingen som representerar eller är anställd i det aktuella företaget vara närvarande. DM-nämndens prövning leder till ett uttalande som bland annat publiceras på nämndens hemsida.


Här kan du göra en anmälan


Läs mer om DM nämnden på dess hemsida

 

Här kan du läsa om ärenden avseende bristande marknadsetik DM-nämnden fattat beslut kring