NIX telefon

Kontakta är en av initiativtagarna till NIX-Telefon och är som en av tio huvudmän representerade i dess styrelse. NIX-Telefon är ett utmärkt exempel på hur näringslivet genom självreglering skapat en praxis som blivit ett rättesnöre för alla aktörer på marknaden. Att "nixa" sig är idag ett begrepp för konsumenter. Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne.

NIX-Telefon har två syften:

1. Att göra det möjligt för privatpersoner att på ett enkelt sätt informera försäljare och marknadsförare om att de inte önskar telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte
2. Att näringslivet ska ha tillgång till ett centralt register över privatpersoner som anmält att de inte önskar bli kontaktade per telefon i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Även Internationella Handelskammarens regler kräver att marknadsförare och andra respekterar konsumenters önskan att inte utsättas för viss typ av direktmarknadsföring, t ex telefonförsäljning, genom att använda befintliga preferenssystem (som NIX-Telefon) eller egna interna spärrlistor.

NIX-Telefon drivs av en ideell förening med samma namn och har 10 branschorganisationer som medlemmar. Föreningen bildades den 1 oktober 1999. Föreningen NIX-Telefons verksamhet leds av dess styrelse.

Observera att NIX-Telefon endast gäller för privatpersoner som uttryckt att de inte önskar bli kontaktad per telefon i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

Allt du behöver göra för att spärra ditt nummer är att ringa 077 228 00 00 och följ instruktionerna. Klart!
Läs mer om NIX-Telefon här