Framgångsberättelser i Kontaktaföretag!

Det finns många berättelser från Kontaktas medlemsföretag om människor som gjort en framgångsrik karriär inom kundservice, telefonförsäljning eller andra kontaktcenterverksamheter. Erfarenhet av att arbeta med kundservice och telefonförsäljning är idag mycket meriterande och vill här återge några av de framgångsberättelser som finns bland Kontaktas medlemmar.

Varje månad kommer vi att publicera en ny framgångsberättelse, dels här men även via vårt nyhetsbrev. 


Kontakta oss gärna för att berätta din eller kollegas intressant historia! Ring eller skicka ett mail till info@kontakta.se med en beskrivning av personen så återkommer vi till dig med mer information om hur man kan delta.

Anjus Parsay, du är VD på Adstar som är en leverantör av kundinformation till företag som vill nå ut till nya och befintliga kunder. Berätta gärna mer om den verksamheten!
- Absolut! Adstar är en worldwide leverantör med en OPT-IN databas på 3,5 miljoner konsumenter och över 500 tusen företag i Sverige. Vi jobbar med att samla in aktiva medgivanden för telemarketing, epostmarknadsföring och ADR.
Med ett relevant och varmt kundmaterial blir det enklare i försäljningen och kunddialogen. Att erbjuda en produkt eller tjänst till en kund som är intresserad, ökar försäljningen per timme, ökar medarbetarnöjdheten och framför allt – ger gladare kunder! Dålig information kan leda till badwill för varumärket, större personalomsättning och sämre marginaler.
Intressant, berätta mer!
Anjus Parsay nyhetsbrev


Annéa Hellgren, du är idag biträdande områdeschef på Universitetsmedia gruppen/RTM Media Sales Group efter en framgångsrik karriär. Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med telefonförsäljning?
Jag började som säljare och fick mycket hjälp och blev uppmärksammad när jag tog kliv framåt och utvecklades, vilket gav mig ännu mer energi och vilja. Jag satte tidigt upp som mål att bli Team Sales Coach och delade med mig av målet till min närmsta chef. Inom bara ett par veckor efter det så fick jag testa på att coacha andra kollegor vilket gick bra och någon/några månader efter det fick jag titeln TSC. Med tanke på att jag själv kan påverka min egen lön, min egen utveckling och verkligen får uppmärksamhet för ALLT jag gör så känner jag mig motiverad och vill jobba extra hårt, hela tiden! Det lönar sig verkligen!
Läs hela berättelsen här!
Annea liten


Vi har besökt det nystartade telefonsäljbolaget Relinx AB och där träffade vi toppsäljarna Bob Davidsson, Joakim Holmström, Ellinor Bogstedt och Marcus Björkfjäll (i nämnd ordning på bilden) . De har alla jobbat som telefonsäljare i 2-5 år och trivs mycket med sina jobb. Berätta, vad gjorde ni innan du började arbeta telefonförsäljning?
Vi hade inte haft några direkt ”riktiga” jobb, utan det var mest lite ströjobb på olika företag.
Vilket var ert första jobb inom telefonförsäljning?
För de flesta av oss var våra första jobb på Provoice och nu är det jättespännande att få börja en ny resa med ett helt nytt bolag!
Läsa hela intervjun!
Relinx gruppbild - liten


Mimmi Brungardt, du är CEO på SiamCom AB och har både Sverige och Thailand som arenor för dina verksamheter. Du kallar dig själv en resultatorienterad och obotlig optimist som älskar värme. Vad anser du är den viktigaste frågan för företag som arbetar med kundrelationer just nu?
- Att skapa främjande företag och arbetsplatser där alla är vinnare; både medarbetare, kunder och företaget. De positiva effekterna av att skapa ett främjande arbetsklimat är väldigt, väldigt många. Vidare anser jag att det är viktigt att säkerställa att våra företags infrastruktur och vårt land ligger i fas med våra kunders och omvärldens framtida behov så att regelverk och teknik möjliggör att vi kan fortsätta vara den partner våra kunder allra helst vill gå hand i hand in i framtiden med. 
Läs hela intervjun med Mimmi!
Mimmi


Hej Peter Hall, du är kundtjänstchef på Allra. Du brinner för service, vill du berätta mer?!
Allra är den moderna utmanaren till storbankerna. Vår vision är att bli den engagerade banken 2020, vilket ställer stora krav på hur vi uppfattas och hur vi kommunicerar med våra kunder. Jag är sedan tidigare van att alltid ställa frågan ”Är det här vad våra kunder vill veta?” och ”Är det här bästa sättet att få informationen på?”. Att ställa sig de frågorna tycker jag är ett väldigt enkelt sätt att verifiera att vi är på rätt spår, eller om det finns utrymme för förbättring.
Läs mer om Peter...
Peter_Hall


Möt Christine Sivertsson, Bid manager och kvalitetssamordnare på Kalix Tele24. Vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice/telefonförsäljning dig dit?
Idag arbetar jag i en kombinerad roll som Bid Manager och Kvalitetssamordnare. Där jag i rollen som Bid Manager ansvarar för att bevaka och besvara offentliga upphandlingar för vårt tjänsteutbud och samverka med partners i KST-upphandlingar och i rollen som Kvalitetssamordnare ansvarar jag för att driva och vidareutveckla kvalitetsarbetet i organisationen i linje med ISO 9001, ISO 14001 samt ISO 26000 utifrån ett socialt ansvarstagande.
Läs hela intervjun med Christine!

Bild Christine Sivertsson


Hej Johan Rinaldo! Du är vice VD på Uniq Dialog i Malmö, ett bolag som bedriver försäljning via telefon. Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?
Två saker. Delvis den stora variationen på arbetsuppgifter och nya utmaningar i kombination alla positiva och sociala människor jag arbetar med. Det är nog svårt att hitta en arbetsplats med större trivsel och det är nog inte alla som verkligen ser fram emot att gå till sitt jobb varje dag.
Möt Johan Rinaldo vice VD på Uniq Dialog i Malmö!

Johan Linked in


Anna Stjernholm, ansvarig TM produktion på Kombispel, vilket var ditt första jobb inom telefonförsäljning?
Under min mammaledighet jobbade jag med sponsorsales B2B på Cancerhjälpen och det var på den vägen jag kom i kontakt med Makalös AB där jag sedan började jobba. Delaktighet, utvecklings möjligheter, variation och en fantastisk stämning gjorde att jag blev kvar i många år. Idag jobbar jag på Kombispel. På Kombispel hanterar jag allt kring våra lottförsäljningskampanjer ut mot byråerna. Telemarketing är den största införsäljningskanalen här på Kombispel...
Möt Anna Stjerholm på Kombispel!
Anna Stjernholm

 

Marijana Bergic, client coordinator på H1 Communications, vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice dig dit? 
Idag arbetar jag på H1 Communication som Client coordinator. Jag började som agent hösten 2008 med inkommande samtal inom kundservice. Efter en kortare tid fick jag möjlighet att ta ansvar för en produktionslina inom kundservice. Som Client coordinator levererar jag nyckeltal internt och ansvarar för kundens SLA, NKI, mm. I dagsläget är vi 25 medarbetare på produktionslinan och min roll är att ge medarbetarna rätt förutsättningar till att utföra sitt arbete på bästa sätt och trivs och mår bra på jobbet.
Möt Marijana Bergic på H1! 
Marijana Begic - liten


Victor Cavalli-BjörkmanVictor Cavalli-Björkman, chef kundservice Outbound på Trygg Hansa i Malmö. 
Du har arbetat med kundrelationer väldigt länge. Skulle du vilja berätta vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice/telefonförsäljning?
Jag har arbetet inom kundservice i hela min yrkesverksamma karriär. Jag började arbeta på Trygg-Hansa som försäkringsrådgivare strax efter jag hade tagit studenten. Innan dess hade jag haft olika sommarjobb i kundtjänst inom bank och försäkring. Mitt nuvarande jobb är som avdelningschef för Trygg-Hansas utringande försäkringsrådgivning på vårt kontor i Malmö...
Möt Victor Cavalli-Björkman på Trygg Hansa!

Henrik Toftblad Holmgren, Platschef på One CC i Malmö
Henrik Toftblad Holmgren litenBerätta vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice/telefonförsäljning dig dit?
Idag arbetar jag som platschef på ONE Contact i Malmö där vi har 2st kontor. Arbetet innebär allt från anställdas välbefinnande, till lokaler, hålla mål, sätta budget, kontakt med uppdragsgivare och leverantörer. Utan min bakgrund inom kundtjänst skulle jag omöjligt ha kunnat göra det jag gör idag. Förutom att lära sig branschen från grunden, bidrog tiden i telefon med att lära sig att vara stresstålig, hårdhudad, samt kunna hantera situationer som man inte planerat för. Man pratar med kunder som ofta inte har koll och man ska guida, hjälpa, sälja utifrån de kriterierna. Tar man in all den informationen och utvecklar den vidare så kan man applicera det på många saker här i livet.
Möt Henrik Toftblad Holmgren, Platschef på ONE Contact

Gunilla Carlsson, E.ONGunilla Carlsson, Kundservicechefen som alltid arbetat kunder!
Gunilla, du är Chef Kundservice B2C/SME på E.ON Kundsupport i Sverige. Låter spännande och en stor uppgift! Berätta gärna mer om dig själv, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?
Jag har arbetat med kunder och kundservice i princip hela mitt yrkesverksamma liv. De första åren jobbade jag dock inom IT (eller ADB, som det hette då).  Nu är jag chef för E.ONs kundservice för våra el-kunder inom B2C/SME-segmenten. Jag har haft många olika jobb och uppdrag inom koncernen, men de har hela tiden haft någon koppling till våra kunder och vår marknad.
Möt Gunilla Carlsson, E.ON Kundsupport Sverige AB

Rody El-Haddad litenRody El-Haddad entreprenören som tackar telefonförsäljningen
Berätta mer om dig själv och vad som ligger bakom dina framgångar?
Idag driver jag, tillsammans med min vän och kompanjon Mohamed El-Achkar, företaget Client Solutions där vi är sammanlagt 18 anställda och det är ett företag inom telefonförsäljarbranschen, en bransch som har skapat det mesta i min jobbkarriär. Det är tack vare denna typ av business som jag har kunnat lära mig så oerhört mycket att jag idag kan driva ett eget företag och göra det på ett bra sätt. Jag har lärt mig oerhört mycket om människor och hur vi funkar och för mig är business människor och inget annat.
Läs hela Rody El-Haddads berättelse...


Nadia med ansvar för bolagets kvalitetsarbeteNadia liten
Du arbetar idag som kvalitetsansvarig på Excelsior Sales, ett bolag som erbjuder telefonförsäljning och säljande kundservice. Jag vill gärna att du berättar om din karriär och berättar mer om vad du gör i din roll som kvalitetsansvarig? Men först, berätta vem är du?

Jag jobbar idag som operativt ansvarig på Excelsior Sales, där kvalitetsansvaret är en del av mina stora fokus och arbetsuppgifter. Jag säkerställer att vi på kort och långsikt arbetar strategiskt för att uppnå vår service och kvalitetsmål gentemot våra uppdragsgivare samt deras kunder. Detta görs kontinuerligt genom träning, utbildning och dialog.
Läs hela Nadias berättelse!


David Levén, synnedsatt och en av de bästaDavid Leven liten

Du arbetar som telefonhandläggare hos Profact och är synnedsatt. Mycket roligt att höra att din synnedsättning inte är något hinder för dig att arbeta med kundservice. Din chef Fredrik Kessler säger "David är en av våra bästa kundtjänstmedarbetare och mycket omtyckt av våra kunder. Det är kul att kunna se möjligheter istället för hinder och jag önskar att fler företag följer vårt exempel”. Vad är det viktigaste du lärt i det här jobbet som du kan ta med i din fortsatta karriär?
Det viktigaste jag lärt mig är nog tankesättet kring hur man ska lägga upp ett bra samtal. Att vara lyhörd och förstå både vad en person säger, men också vad en person inte säger i ett samtal är väldigt viktigt. Själva psykologin bakom det hela kanske man kan säga.
Läs hela David berättelse!


Gratulerar Richard, fantastiskt att höra att du nu i december 2015 arbetat 10 år som telefonsäljare på Citysälj! På vilket sätt har arbetet med telefonförsäljning påverkat dig som person?
 Efter 10 åren med telefonförsäljning så har jag givetvis utvecklats som både människa och säljare och det är en stor skillnad jämfört med den jag var 2005. Jag tror att jobbet bättrat på mitt självförtroende då jag tidigare inte trott att säljare var något för mig. Tidigare har jag haft lite svårt att kontakta folk över telefon men nu gör jag det dagligen. Jag har också lärt mig att lyssna och tillgodose kundens behov vilket är oerhört viktigt inom försäljning, inte minst inom B2B där jag jobbar nu.
Läs hela Richard Anderssons berättelse!

Richard Andersson liten



Möt Jessica Pralits - Teamleader på Telge Energi Kundcenter!
Jessica berättar bland annat om hur hon kom in på en kontaktcenterkarriär och vilken betydelse som telefonen har för både försäljning och kundservice hos ett energibolag. Hon resonerar även kring hur man bäst kan höja statusen på att arbeta inom kontaktcenter
Läs hela intervjun med Jessica Pralits - Teamleader på Telge Energi Kundcenter

Jessica.P



Utmana Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall!
Vi intervjuar Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall, om en lång karriär inom kundservice och hans syn på ledarskap och teambygge. Tord berättar även om sin nuvarande tjänst och kommer med en uppmaning till Kontaktas medlemmar om att ta kontakt med honom och utmana!
Läs hela intervjun med Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall

Tord1



Från folkskygg och ensam – till social entreprenör!
En hjälporganisation på Filippinerna, samt en hotellverksamhet som hans föräldrar ska driva. Så ser Phillip Manfredssons mål ut. Och det finns ingen som tvivlar på att han kommer att nå dem – han har ju redan kommit en bra bit på väg. Men när allt började var han en blyg och vilsen tonåring som bara kände sig utanför.
 – Säljaryrket har förändrat mitt liv. Man kan säga att jag har gått en tio år lång kurs i personlig utveckling, och under tiden har jag fått väldigt bra betalt!
Läs hela berättelsen om Philip Manfredsson, vVD på Citysälj

manfredsson liten



Från skeptisk till karriärist på Kalix Tele24!
Läs vår intervju med Emma Kandelin, utbildningsansvarig på Kalix Tele24, om hur hon ser på företaget och branschen fjorton år efter att på ett möte med arbetsförmedlingen ha berättat att hon helst inte ville jobba på kontaktcenter. Emma delar bland annat med sig av sin syn på fördomar om att arbeta på ett kontaktcenter och om hur hennes tid som telefonist hjälpt henne i sin fortsatta karriär.
Läs hela intervjun med Emma Kandelin, utbildningsansvarig på Kalix Tele24

emma_kandelin liten



Möt Madde Sköld - Spindeln i nätet på Vendator!
Kontakta intervjuar Madde Sköld, leveransprojektledare på Vendator Callcenter AB, om hennes karriär, hur telefonförsäljning kommer att utvecklas i framtiden och vilka utmaningar kanalen och branschen står inför framöver.
Läs hela intervjun med Madde Sköld, leveransprojektledare på Vendator

Madde 1 halv



Engagerat framtidsnamn, möt Johanna Lundell på Ageris!
Läs vår intervju med Johanna Lundell, Operations Manager på Ageris, där hon bland annat berättar om vad hon anser vara viktigt för en karriär inom kontaktcenter. Hon berättar även om sin karriär, framtidsmål och vad som är det bästa med att arbeta på ett kontaktcenterföretag.
Läs hela intervjun med Johanna Lundell, operations manager på Ageris

Johanna



Från extrajobbare till vice VD, möt Emma Link på Online Sverige
Emma Link flyttade till Umeå för att plugga till idrottslärare. Hon sökte extrajobb för att dryga ut studiestödet och hamnade på Online Sverige. Drygt femton år senare är arbetar hon  som vice VD. I denna intervju berättar hon om sin resa.
Läs hela intervjun med Emma Link, vice VD på Online Sverige
 
Not. Nu jobbar Emma som medlemsansvarig på Kontakta!

Emma Link porträtt



Möt Saranyoo Pansri - Säljare på Makalös!
Bra stämning och härlig gemenskap fick Saranyoo att söka sig tillbaka till Makalös. Läs vår intervju med honom om bland annat livet som säljare och hur det är att arbeta med telefonförsäljning från Portugal!
Läs hela intervjun med Saranyoo Pansri - Säljare på Makalös

Saranyoo Pansri