Framgångsberättelser

Det finns många berättelser från Kontaktas medlemsföretag om personer som gjort en framgångsrik karriär inom kundservice, telefonförsäljning eller andra kontaktcenterverksamheter. Erfarenhet av att arbeta med kundservice och telefonförsäljning är idag mycket meriterande och vill här återge några av de framgångsberättelser som finns bland Kontaktas medlemmar.

Här möter du framgångsrika personer bland Kontaktas medlemmar. Värt att notera är att flera av personerna nedan gått vidare ytterligare i sin karriär sedan vi träffade dem! Kontakta oss gärna för att berätta din eller kollegas intressanta historia! Ring eller maila till info@kontakta.se så återkommer vi till dig med mer information om hur man kan delta.

Möt Mikael Andersson, Enhetschef kundservice hos Skånetrafiken
Du har en lång karriär inom kundkontakter. Börja med att berätta om din karriär och hur resan till Skånetrafiken sett ut!
Jag har väl egentligen jobbat med kundkontakter i hela mitt yrkesliv och den största delen av det inom banksektorn. Den första tiden var det kundkontakt på traditionellt kontor där man möte kunderna ”face-to-face” dagligen. Sedan övergick det till att vara enbart via telefon då jag övergick till en tjänst på kontaktcenter på bank och då både som agent och sedan som chef. De sista femton åren har det varit som chef för kundserviceverksamhet som hanterat alla de nya kanalerna med mail, chatt och Facebook. Sedan två år är jag då enhetschef för delar av Skånetrafikens Kundtjänst i Malmö. Läs hela Mikaels berättelse!

Mikael Andersson webb
Möt Karin Löfgren, Platschef Kundservice på Nordea bank Uppsala
När man besöker er upplever man att du är nära din personal och att ni är en stor arbetsplats, men med bra sammanhållning. Hur arbetar du för att försöka se alla i en stor organisation? 
På vår arbetsplats har vi öppet 24/7 och det är ständigt en strid ström av arbetskamrater som kommer och går genom dörren. Jag brukar säga god morgon när jag går hem och möter kvällsmedarbetarna😊 När man jobbar 24/7 är det otroligt viktigt att skapa en arbetsplats där alla blir sedda och där alla är med och bidrar till en fin arbetsmiljö. Att lära sig namnen på alla (ca 250), att varje morgon gå runt och hälsa, att prata och berömma tror jag ger en bra grund. Dessutom pratar vi mycket medarbetarskap...
Läs hela Karins berättelse här...

Karin Löfgren till webben
Möt Kenny Leinonen, Business Development Manager (BDM) på Canal Digital. Vill du berätta om din karriär inom telemarketing och om din karriär inom kundkontakter. Vad har du gjort tidigare och vad upplever du har tagit dig dit du är idag? 
Jag började på Online Fulfillment under min gymnasietid där jag sålde alltifrån tidningsprenumerationer till bredbandslösningar. Efter en tid som säljare fick jag mer ansvar i en roll som säljcoach och projektansvarig. Efter några år som säljcoach på Online fick jag möjligheten att som Account manager på Telenor vara en del i att driva deras TM. Sedan dess har jag hållit mig till Telenor-koncernen och är idag ansvarig för Canal Digitals TM. 
Läs hela Kennys berättelse här!

Kenny Leinonen
Möt Nathalie Björklund som brinner för kund- och medarbetarmöten i sin roll som teamchef på Responda!
Vad var det som gjorde att du började arbeta med kunddialoger/växelhantering?
Jag började som många andra med telefonförsäljning där jag tidigt märkte att det inte passade mig, min personlighet och vad jag brann för. När min vän tipsade om ett arbete som innebar service och problemlösning på en svarsservice kändes det spännande men framförallt gav det mig en härlig känsla i magen!
Läs hela Nathalies berättelse här!

Nathalie Björklund
Möt Erica Owen-Berghmark HR generalist på Ageris Kontaktcenter!
Du är HR Generalist på Ageris Kontaktcenter AB i Solna och arbetar med ett kontakt centers absolut viktigaste tillgång, personal. Vi vill gärna att du berättar lite om dig själv och vad som gör att du valt detta spännande arbete!
- Chansen att arbeta med personalfrågor på ett företag där medarbetarna är den absolut viktigaste resursen. Jag tycker alla arbeten har mer eller mindre med service att göra, vilket är spännande och skapar ändlösa möjligheter. I en HR-roll på ett Kontaktcenter finns potential att få träffa människor med olika bakgrund och drömmar. Jag tycker det är spännande att vara med och utveckla de aktiviteter som kan stärka medarbetares engagemang och trivsel i organisationen samt arbeta för ökat attraktionsvärde bland nya medarbetare.
Läs hela Ericas berättelse!

Erica Owen business

Möt Robin Röse Lundgren kommunikatör på Prospector!

Hej Robin! Jag läste en artikel om dig i Nya Lidköpings tidning. Bakgrunden till artikeln var att du upplevde att du hade svårt att få jobb för att du är kortväxt, men att du fick chansen hos Prospector som är medlemmar i Kontakta. Berätta mer! 
Svar: Jag sökte sommarjobb men hade inget körkort som nästan alla tjänster krävde. Jag skrev därför in mig hos Arbetsförmedlingen och sökte massor med jobb, men fick inga svar. Jag blev så frustrerad! Artikeln kom till utifrån att jag började känna att det kanske var att jag var kortväxt som var orsak till mina svårigheter att få jobb. Sedan träffade jag en kompis som arbetade med telemarketing på Prospector och frågade om jag var intresserad. Jag fick kontakten Mia Eng, fick möjligheten att komma och prova på jobbet, det funkade och jag fick provanställning! Nu trivs jag toppen!
Läs hela Robin Röse Lundgrens berättelse!

Robin närbild liten
Möt William Engblom säljledare på  Scawiba!
Hej William, Du har gjort intryck på oss och vi vill höra vad som gör att du älskar att arbeta med telefonförsäljning.
- Anledningen till att jag började med just på telefonförsäljning berodde på att när jag gick i skolan så var jag inte den personen som var så sugen på att jobba, utan det var fotboll som gällde. Jag var som de flesta i min generation är just nu… jag var ganska lat och mina föräldrar tjatade på mig nästan varje dag i ett par månader att jag skulle söka jobb. Till slut så pratade jag med min bror som jobbade på Scawiba. Han sa åt mig då att ringa Drilon som är delägare här och bokade in mig på en intervju. Redan första känslan av Scawiba och alla kollegor var fantastisk. Jag har alltid varit väldigt snabblärd när det kommer till något som jag tycker om och jag fastnade direkt för telefonförsäljning. 
Läs mer om William!

William liten
Möt Kira Bolding avdelningschef på Online Fulfillment Sverige AB. 
Hej Kira, vad gjorde att du började arbeta med telefonförsäljning?
- Jag ville gärna ha ett extrajobb under gymnasietiden och hörde talas om Online i Lund. Det verkade vara en rolig arbetsplats och jag gav telefonförsäljning en chans. Jag trivdes som fisken i vattnet direkt och gör det fortfarande, nästan 14 år senare.

Vilket jobb har du idag och hur hjälpte dina tidigare roller dig dit?
Idag arbetar jag som Avdelningschef för vår Telemarketing och Kundserviceavdelning i Lund, där vi är ca 150 anställda. Under min tid på Online har jag arbetat som telefonsäljare, Coach/Teamledare, Kundansvarig och Produktionschef...
Läs mer om Kira!

Kira 2
Möt Daniel Akierman TM Specialist på Telia Company
Hej Daniel, du är "kundbesatt" TM Specialist på Telia Company. Berätta mer om dig själv och vilket jobb har du idag? 
Idag arbetar jag som TM Specialist på Partner Channels, vilket innebär att mitt uppdrag är att göra en djupare analys om vad som sker i TM kanalen och hur det påverkar försäljningen och våra kunder.
Rent operativt besöker jag återförsäljarna och är på plats ute i produktion för att medlyssna, stöttar dem som driver affären, för att säkra att man bedriver TM för kundens bästa. Jag är den som har helikopterperspektivet på TM återförsäljarnas påverkan på kundmötet. Eftersom rollen kräver kunskap om och en förståelse för TM verksamheten, har min erfarenhet inom olika områden av ”TM-maskineriet” hjälpt mig att lyfta blicken i mitt arbete.
Läs hela Daniels berättelse!

Daniel Akierman liten
Möt Annéa Hellgren biträdande områdeschef på Universitetsmedia gruppen/RTM Media Sales Group
Hej Annéa, berätta vad gjorde du innan du började arbeta med telefonförsäljning?
Jag började som säljare och fick mycket hjälp och blev uppmärksammad när jag tog kliv framåt och utvecklades, vilket gav mig ännu mer energi och vilja. Jag satte tidigt upp som mål att bli Team Sales Coach och delade med mig av målet till min närmsta chef. Inom bara ett par veckor efter det så fick jag testa på att coacha andra kollegor vilket gick bra och någon/några månader efter det fick jag titeln TSC. Med tanke på att jag själv kan påverka min egen lön, min egen utveckling och verkligen får uppmärksamhet för ALLT jag gör så känner jag mig motiverad och vill jobba extra hårt, hela tiden! Det lönar sig verkligen!
Läs hela berättelsen här!

Annea liten
Möt Toppsäljarna på Relinx!
Vi har besökt det nystartade telefonsäljbolaget Relinx AB och där träffade vi toppsäljarna Bob Davidsson, Joakim Holmström, Ellinor Bogstedt och Marcus Björkfjäll (i nämnd ordning på bilden) . De har alla jobbat som telefonsäljare i 2-5 år och trivs mycket med sina jobb. Berätta, vad gjorde ni innan du började arbeta telefonförsäljning?
Vi hade inte haft några direkt ”riktiga” jobb, utan det var mest lite ströjobb på olika företag.
Vilket var ert första jobb inom telefonförsäljning?
För de flesta av oss var våra första jobb på Provoice och nu är det jättespännande att få börja en ny resa med ett helt nytt bolag!
Läsa hela intervjun!

Relinx gruppbild - liten
Möt Mimmi Brungardt, CEO på SiamCom AB 
Hej Mimmi, du har både Sverige och Thailand som arenor för dina verksamheter. Du kallar dig själv en resultatorienterad och obotlig optimist som älskar värme. Vad anser du är den viktigaste frågan för företag som arbetar med kundrelationer just nu?
- Att skapa främjande företag och arbetsplatser där alla är vinnare; både medarbetare, kunder och företaget. De positiva effekterna av att skapa ett främjande arbetsklimat är väldigt, väldigt många. Vidare anser jag att det är viktigt att säkerställa att våra företags infrastruktur och vårt land ligger i fas med våra kunders och omvärldens framtida behov så att regelverk och teknik möjliggör att vi kan fortsätta vara den partner våra kunder allra helst vill gå hand i hand in i framtiden med.
Läs hela intervjun med Mimmi!

Mimmi
Möt Peter Hall kundtjänstchef på Allra Försäkring. 
Hej Peter, Du brinner för service, vill du berätta mer?!
Allra är den moderna utmanaren till storbankerna. Vår vision är att bli den engagerade banken 2020, vilket ställer stora krav på hur vi uppfattas och hur vi kommunicerar med våra kunder. Jag är sedan tidigare van att alltid ställa frågan ”Är det här vad våra kunder vill veta?” och ”Är det här bästa sättet att få informationen på?”. Att ställa sig de frågorna tycker jag är ett väldigt enkelt sätt att verifiera att vi är på rätt spår, eller om det finns utrymme för förbättring.
Läs mer om Peter...
Peter_Hall liten
Möt Christine Sivertsson Bid manager och kvalitetssamordnare på Kalix Tele24. 
Vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice/telefonförsäljning dig dit?
Idag arbetar jag i en kombinerad roll som Bid Manager och Kvalitetssamordnare. Där jag i rollen som Bid Manager ansvarar för att bevaka och besvara offentliga upphandlingar för vårt tjänsteutbud och samverka med partners i KST-upphandlingar och i rollen som Kvalitetssamordnare ansvarar jag för att driva och vidareutveckla kvalitetsarbetet i organisationen i linje med ISO 9001, ISO 14001 samt ISO 26000 utifrån ett socialt ansvarstagande.
Läs hela intervjun med Christine!

Bild Christine Sivertsson
Möt Johan Rinaldo vice VD på Uniq Dialog i Malmö. 
Hej Johan, Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?
Två saker. Delvis den stora variationen på arbetsuppgifter och nya utmaningar i kombination alla positiva och sociala människor jag arbetar med. Det är nog svårt att hitta en arbetsplats med större trivsel och det är nog inte alla som verkligen ser fram emot att gå till sitt jobb varje dag.
Möt Johan Rinaldo vice VD på Uniq Dialog i Malmö!

Johan Linked in
Möt Anna Stjernholm, ansvarig TM produktion på Kombispel.
Hej Anna, vilket var ditt första jobb inom telefonförsäljning?
Under min mammaledighet jobbade jag med sponsorsales B2B på Cancerhjälpen och det var på den vägen jag kom i kontakt med Makalös AB där jag sedan började jobba. Delaktighet, utvecklings möjligheter, variation och en fantastisk stämning gjorde att jag blev kvar i många år. Idag jobbar jag på Kombispel. På Kombispel hanterar jag allt kring våra lottförsäljningskampanjer ut mot byråerna. Telemarketing är den största införsäljningskanalen här på Kombispel...
Möt Anna Stjerholm på Kombispel!

Anna Stjernholm
Möt Marijana Bergic client coordinator på H1 Communications.
Hej Marijana, vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice dig dit? 
Idag arbetar jag på H1 Communication som Client coordinator. Jag började som agent hösten 2008 med inkommande samtal inom kundservice. Efter en kortare tid fick jag möjlighet att ta ansvar för en produktionslina inom kundservice. Som Client coordinator levererar jag nyckeltal internt och ansvarar för kundens SLA, NKI, mm. I dagsläget är vi 25 medarbetare på produktionslinan och min roll är att ge medarbetarna rätt förutsättningar till att utföra sitt arbete på bästa sätt och trivs och mår bra på jobbet.
Möt Marijana Bergic på H1! 

Marijana Begic - liten
Möt Victor Cavalli-Björkman chef kundservice Outbound på Trygg Hansa. 
Hej Victor, du har arbetat med kundrelationer väldigt länge. Skulle du vilja berätta vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice/telefonförsäljning?
Jag har arbetet inom kundservice i hela min yrkesverksamma karriär. Jag började arbeta på Trygg-Hansa som försäkringsrådgivare strax efter jag hade tagit studenten. Innan dess hade jag haft olika sommarjobb i kundtjänst inom bank och försäkring. Mitt nuvarande jobb är som avdelningschef för Trygg-Hansas utringande försäkringsrådgivning på vårt kontor i Malmö...
Möt Victor Cavalli-Björkman på Trygg Hansa!
Victor Cavalli-Björkman
Möt Henrik Toftblad Holmgren Platschef på One CC.
Hej Henrik, berätta vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom kundservice/telefonförsäljning dig dit?
Idag arbetar jag som platschef på ONE Contact i Malmö där vi har 2st kontor. Arbetet innebär allt från anställdas välbefinnande, till lokaler, hålla mål, sätta budget, kontakt med uppdragsgivare och leverantörer. Utan min bakgrund inom kundtjänst skulle jag omöjligt ha kunnat göra det jag gör idag. Förutom att lära sig branschen från grunden, bidrog tiden i telefon med att lära sig att vara stresstålig, hårdhudad, samt kunna hantera situationer som man inte planerat för. Man pratar med kunder som ofta inte har koll och man ska guida, hjälpa, sälja utifrån de kriterierna. Tar man in all den informationen och utvecklar den vidare så kan man applicera det på många saker här i livet.
Möt Henrik Toftblad Holmgren, Platschef på ONE Contact

Henrik Toftblad Holmgren liten
Möt Gunilla Carlsson Kundservicechef på E.ON som alltid med arbetat kunder!
Hej Gunilla, du har alltid arbetat med kunder! Berätta gärna mer om dig själv, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?
Jag har arbetat med kunder och kundservice i princip hela mitt yrkesverksamma liv. De första åren jobbade jag dock inom IT (eller ADB, som det hette då).  Nu är jag chef för E.ONs kundservice för våra el-kunder inom B2C/SME-segmenten. Jag har haft många olika jobb och uppdrag inom koncernen, men de har hela tiden haft någon koppling till våra kunder och vår marknad.
Möt Gunilla Carlsson, E.ON Kundsupport Sverige AB
Gunilla Carlsson, E.ON
Möt Rody El-Haddad VD på Client Solution.
Hej Rody, du är entreprenören som tackar telefonförsäljningen
Berätta mer om dig själv och vad som ligger bakom dina framgångar?

Idag driver jag, tillsammans med min vän och kompanjon Mohamed El-Achkar, företaget Client Solutions där vi är sammanlagt 18 anställda och det är ett företag inom telefonförsäljarbranschen, en bransch som har skapat det mesta i min jobbkarriär. Det är tack vare denna typ av business som jag har kunnat lära mig så oerhört mycket att jag idag kan driva ett eget företag och göra det på ett bra sätt. Jag har lärt mig oerhört mycket om människor och hur vi funkar och för mig är business människor och inget annat.
Läs hela Rody El-Haddads berättelse..

Rody El-Haddad liten
Möt David Levén kommunikatör på Profact. 

Du arbetar som telefonhandläggare hos Profact och är synnedsatt. Mycket roligt att höra att din synnedsättning inte är något hinder för dig att arbeta med kundservice. Din chef Fredrik Kessler säger "David är en av våra bästa kundtjänstmedarbetare och mycket omtyckt av våra kunder. Det är kul att kunna se möjligheter istället för hinder och jag önskar att fler företag följer vårt exempel”. Vad är det viktigaste du lärt i det här jobbet som du kan ta med i din fortsatta karriär?
Det viktigaste jag lärt mig är nog tankesättet kring hur man ska lägga upp ett bra samtal. Att vara lyhörd och förstå både vad en person säger, men också vad en person inte säger i ett samtal är väldigt viktigt. Själva psykologin bakom det hela kanske man kan säga.
Läs hela David berättelse!

David Leven liten
Gratulerar Richard, fantastiskt att höra att du nu i december 2015 arbetat 10 år som telefonsäljare på Citysälj! På vilket sätt har arbetet med telefonförsäljning påverkat dig som person?
Efter 10 åren med telefonförsäljning så har jag givetvis utvecklats som både människa och säljare och det är en stor skillnad jämfört med den jag var 2005. Jag tror att jobbet bättrat på mitt självförtroende då jag tidigare inte trott att säljare var något för mig. Tidigare har jag haft lite svårt att kontakta folk över telefon men nu gör jag det dagligen. Jag har också lärt mig att lyssna och tillgodose kundens behov vilket är oerhört viktigt inom försäljning, inte minst inom B2B där jag jobbar nu.
Läs hela Richard Anderssons berättelse!

Richard Andersson liten
Läs Drilons intressanta berättelse om hur hans intresse för försäljning i unga år ledde till att han idag är delägare i det framgångsrika säljbolaget Scawiba.
En viktig händelse i mitt liv är mina föräldrars beslut om att lämna oroligheterna på Balkan mot det kallare men säkrare Sverige. Jag är så djupt tacksam för deras beslut då det öppnade upp en mängd möjligheter för mig och mina syskon. De lämnade efter sig sina karriärer, familj, hus och vänner för vår säkerhet.
Läs hela Drilons berättelse! 
Drilon Mulaj liten
Möt Jessica Pralits - Teamleader på Telge Energi Kundcenter!
Jessica berättar bland annat om hur hon kom in på en kontaktcenterkarriär och vilken betydelse som telefonen har för både försäljning och kundservice hos ett energibolag. Hon resonerar även kring hur man bäst kan höja statusen på att arbeta inom kontaktcenter
Läs hela intervjun med Jessica Pralits
Jessica Pralits liten
Utmana Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall!
Vi intervjuar Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall, om en lång karriär inom kundservice och hans syn på ledarskap och teambygge. Tord berättar även om sin nuvarande tjänst och kommer med en uppmaning till Kontaktas medlemmar om att ta kontakt med honom och utmana!
Läs hela intervjun med Tord Jansson, Chef Kundtjänst på Samhall
Tord3
Från folkskygg och ensam – till social entreprenör!
En hjälporganisation på Filippinerna, samt en hotellverksamhet som hans föräldrar ska driva. Så ser Phillip Manfredssons mål ut. Och det finns ingen som tvivlar på att han kommer att nå dem – han har ju redan kommit en bra bit på väg. Men när allt började var han en blyg och vilsen tonåring som bara kände sig utanför.
 – Säljaryrket har förändrat mitt liv. Man kan säga att jag har gått en tio år lång kurs i personlig utveckling, och under tiden har jag fått väldigt bra betalt!
Läs hela berättelsen om Philip Manfredsson, vVD på Citysälj
manfredsson liten
Från skeptisk till karriärist på Kalix Tele24!
Läs vår intervju med Emma Kandelin, utbildningsansvarig på Kalix Tele24, om hur hon ser på företaget och branschen fjorton år efter att på ett möte med arbetsförmedlingen ha berättat att hon helst inte ville jobba på kontaktcenter. Emma delar bland annat med sig av sin syn på fördomar om att arbeta på ett kontaktcenter och om hur hennes tid som telefonist hjälpt henne i sin fortsatta karriär.
Läs hela intervjun med Emma Kandelin, utbildningsansvarig på Kalix Tele24
emma_kandelin liten
Engagerat framtidsnamn, möt Johanna Lundell på Ageris!
Läs vår intervju med Johanna Lundell, Operations Manager på Ageris, där hon bland annat berättar om vad hon anser vara viktigt för en karriär inom kontaktcenter. Hon berättar även om sin karriär, framtidsmål och vad som är det bästa med att arbeta på ett kontaktcenterföretag.
Läs hela intervjun med Johanna Lundell, operations manager på Ageris

Not. Johanna arbetar numer som konsultchef på Adecco
Johanna
Från extrajobbare till vice VD, möt Emma Link på Online Sverige
Emma Link flyttade till Umeå för att plugga till idrottslärare. Hon sökte extrajobb för att dryga ut studiestödet och började på Online Sverige. Drygt femton år senare är arbetar hon som vice VD. I denna intervju berättar hon om sin resa.
Läs hela intervjun med Emma Link, vice VD på Online Sverige

Not. Sedan 2016 arbetar Emma som medlemsansvarig på Kontakta!
Emma Link bild