Hej Natalia, kul att träffa dig. Hur länge har du arbetat på Fortum?Hej och tack detsamma! Nu har jag arbetat i tre år på Fortum. Jag började själv som kundservicemedarbetare och därefter har jag gjort en resa här på Fortum. Jag har arbetat på både B2C och B2B. Efter ett par månader på B2B så fick jag rollen som Senior Agent och arbetade mycket med reklamationer och kundfeedback på olika sätt. Vidare fick jag också ansvaret för utbildningar och tog fram utbildningsmaterial och höll i hela onboardingprocessen.
Spännande, du har hunnit med en bra resa på kort tid. Ja, jag hade inte varit lika bra på mitt jobb idag om jag inte hade fått göra de andra delarna tidigare. Framför allt har jag med mig medarbetarperspektivet och vet hur det är att bemöta kunden på bästa sätt.Vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?Jag började på Fortum när jag var 18, så jag kom direkt från gymnasiet. Jag började dock arbeta när jag var 15 och då arbetade jag inom café/restaurang och inom vården. Så hela min yrkesbana och val av yrke har präglats av service på olika sätt. Jag tycker det är väldigt roligt.Tycker du det är skillnad att arbeta med service inom vården och inom café om man jämför med kundservice yrket?Ja, jag tycker det är en jättestor skillnad. Har man arbetat med service fysiskt med kunder på olika sätt så kan du ta det mesta. Erfarenheten jag har framför allt från mitt arbete inom vården har präglat den jag är idag och hur jag hanterar människor på olika sätt på ett positivt sätt. Det är skillnad på hur människor bemöter andra över telefon än om man träffas på riktigt.
Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?När jag satt i telefon och arbetade med det så var det 100 % att få en kund nöjd. Nu som Teamledare är det roligaste att hjälpa mina kollegor att göra kunden nöjd.
Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?Jag skulle säga att vara ödmjuk. Man träffar så många olika människor i olika roller och på olika sätt. Att jag har lärt mig hantera så många olika situationer som har uppstått på olika sätt gör att jag beter mig på ett visst sätt som jag kanske inte hade gjort annars.
Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?Att låta det ta tid. Många som kommer in tror att kundservice yrket är lätt, att det bara är att svara på samtal. Det är mycket mer komplext än så. Här på Fortum är det el-handel exempelvis, där det finns många svåra delar. Jag tror också det är bra att vara ödmjuk inför arbetsuppgifterna och att inte ta något personligt då du representerar ett företag.Vad anser du är den viktigaste frågan för kundservice just nu?Att arbeta med värderingar. Vi på Fortum arbetar vi aktivt med våra värderingar när det kommer till kund, partners, leverantörer och andra samarbetspartners. Jag tycker det är viktigt att andra kundserviceorganisationer gör detsamma. Att man bland annat arbetar med bemötande och hur man vill bli bemött av andra. Jag vet att det skapar en bra atmosfär och en bra grund att stå på. Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer?Jag tror att kundservice blir allt viktigare för företag. Om vi tittar på de senaste två åren på el-branschen så har det blivit väldigt tydligt att vi på kundservice är i frontlinjen och att det är vi som bemöter kunderna. Utan kunder har vi ingenting. Därför tror och hoppas jag att det kommer bli än viktigare.
För min egen del så vill jag gärna fortsätta utvecklas inom kundservice och ser ljust på framtiden.
I vilken ände skulle du börja för att arbeta aktivt med att höja statusen och stoltheten på yrket?Marknadsföra mer hur man väljer att porträttera yrket. Det finns många, framför allt unga idag som inte vet vad det innebär att arbeta med kundservice och skulle vi prata mer om vilket roligt arbete det är så skulle fler också vilja börja arbeta med det. Tusen tack Natalia för att du tog dig tid Lycka till med din framtida roll och karriär Mvh Linda, Kontakta