Möt Louise Hamilton från Teleperformance!

Namn: Louise Hamilton
Titel: Head of compensation and benefits
Företag: Telepeformance
Bor: Stockholm

Hej Louise, tack för att du tar dig tiden att prata med mig.
Kan inte du berätta din historia? Berätta, Vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?

Jag har en säljutbildning i grunden så från början arbetade jag bland annat med besöksbokning inom läkmedsbranschen.

Vilket var ditt första jobb inom kundservice? Har du vidare haft flera av dessa jobb?
Mitt första arbete inom kundservice var på Bredbandsbolaget. Därefter gick jag till Teleperformance som jag varit på nu i över 15 år. På Teleperformance har jag haft flera olika roller. Jag började som Teamledare, sen jag gick jag vidare och blev QA. Därefter fick jag möjligheten att testa på arbetet inom HR som jag var väldigt intresserad av. Jag började som rekryterare och gick sedan vidare som HR konsult och sen HR chef.  
Idag har jag titeln Head of compensation and benefits vilket är en relativt ny roll hos oss. Förut har dessa arbetsuppgifter varit ganska utspridda men nu är de samlade för att vi faktiskt ska arbeta med alla våra förmåner på ett strukturerat sätt så vi paketerar hela "employee paketet" på ett bra sätt och fortsätter utveckla det gentemot våra konkurrenter. Målet är att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare helt enkelt.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?
Det är så många saker, jag älskar att arbeta med unga människor och att få vara en del av mångas start i deras karriär. Jag tycker det är helt fantastiskt att arbeta på ett sådant företag som ger möjlighet till karriär för många unga och för alla typer av personer.

Sen att jobba med kundservice betyder att vi hjälper kunder och hjälper företag och bli ännu bättre på deras kundupplevelse vilket är helt fantastiskt.

Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Det är att jag har blivit så otroligt trygg  i det jag gör idag. Hela mitt vuxna arbetsliv har jag spenderat på TP och vilka erfarenheter jag har fått med mig genom att få möjligheten att testa olika roller och arbetsuppgifter. Det skapar en grundtrygghet och att man också vågar tro på inget är omöjligt så länge man försöker.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter/kundservice just nu?
Jag säger arbetsmarknaden! Vi måste utmana det traditionella sättet som vi har arbetat på tidigare och hitta nya vägar och nya möjligheter. 

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? 
Jag ser positivt på framtiden. Jag ser att hela delen med arbeta hemifrån fortsätter att utvecklas och att möjligheterna till att bli en mer mobil arbetsgivare är enorma. Att du ska kunna och vilja arbeta hur som helst och vart som helst.

Hur tror du att vi höjer status och stolthet för yrket?
Jag tror att vi i mer omfattning måste berätta och prata om vad vi gör och hur kundservice fungerar än vad vi gör idag. Jag tror inte att det är så många som vet hur fantastiskt det är att arbeta med kundservice och det måste man lyfta på olika sätt i flera sammanhang. 

Tack snälla Louise för att du tog dig tid och lycka till i din framtida karriär.
Linda Kontakta