Träffa Richard Andersson som firar 10 år som anställd på Citysälj i december 2015!

Namn: Richard Andersson
Titel: Telefonsäljare
Företag: City Sälj AB

Richard Andersson litenGratulerar Richard, fantastiskt att höra att du nu i december 2015 arbetat 10 år som telefonsäljare på Citysälj! Vill du berätta vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice och telefonförsäljning?
Efter jag avlutat mina gymnasiestudier så gjorde jag militärtjänsten i Boden. Därefter så gav jag mig in i säljbranschen.


Vilket var ditt första jobb inom kundservice/telefonförsäljning?
Jag började jobba på Transcom våren 2005 men jag var bara där en kort tid och det var först på Citysälj som jag började gilla att jobba per telefon. Citysälj var då ett mindre företag och där det var mer personligt. Jag blev mer sedd och fick mycket personlig coachning.
På vilket sätt har arbetet med telefonförsäljning påverkat dig som person?
Efter 10 åren med telefonförsäljning så har jag givetvis utvecklats som både människa och säljare och det är en stor skillnad jämfört med den jag var 2005. Jag tror att jobbet bättrat på mitt självförtroende då jag tidigare inte trott att säljare var något för mig. Tidigare har jag haft lite svårt att kontakta folk över telefon men nu gör jag det dagligen. Jag har också lärt mig att lyssna och tillgodose kundens behov vilket är oerhört viktigt inom försäljning, inte minst inom B2B där jag jobbar nu.

Vad är det viktigaste som du lär dig som du sedan ha nytta av i din fortsatta karriär?
I december har jag jobbat som säljare på Citysälj i 10 år och var även den första som började på Citysäljs B2B avdelningen där jag fortfarande jobbar på. Under mina 10 år på Citysälj har jag lärt mig massor! Citysälj jobbar med många olika projekt vilket gjort att jag lärt mig mycket om olika branscher och jag har dessutom som säljare fått en god människokännedom. Idag är jag van att dagligen tala med personer i ledande befattning såsom VD:ar, marknadschefer och jurister.

Hur ser du på framtiden för telefonförsäljning?
Enligt mig så tycker jag framtiden ser ljus ut. Jag har en känsla av att de oseriösa bolagen börjar försvinna och att de seriösa bolagen blir kvar.

Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?
Personligen tycker jag att det bästa med telefonförsäljning är den sociala biten och den härlig gemenskap som vi har på Citysälj. Efter 10 år är Citysälj som en extra familj för mig.

Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med telefonförsäljning och en som inte gjort det?
Den största skillnaden som jag tycker är att en person som jobbar med försäljning är mycket öppnare och socialare än en som inte gör det. Det beror på att en säljare måste nyttja de egenskaperna dagligen i sitt yrke.

Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom telefonförsäljning?
Ta chansen för om man inte testat så vet man inte om man har talang för det och man utvecklas väldigt mycket som människa.

Vad anser du är den viktigaste frågan för företag som arbetar med telefonförsäljning just nu?
Att man lyckas bibehålla rätten till muntliga avtal, skriftligt avtal skulle innebära en stor bromskloss för utvecklingen.

Tack Richard och återigen, ett stort grattis till dina 10 år som telefonsäljare!
/Tina Wahlroth, Kontakta