Möt Kristoffer Österberg - Produktionsansvarig på PEC.

Namn: Kistoffer Österberg
Titel: Produktionsansvarig
Företag: PEC
Hemort: Kristinehamn

Hej Kristoffer, kul att vi kunde träffas digitalt i dessa tider och tack för att du tar dig tiden. Vi börjar med att fråga vad gjorde du innan du började arbeta med sälj? 
Jag gick industrigymnasiet med svets och skärandeinriktning. När jag tog studenten befann sig Sverige mitt i en finanskris så jag fick inget arbete inom mitt yrkesområde. Där och då bestämde jag mig för att testa telefonförsäljning i stället.

Vilket var ditt första jobb inom telefonförsäljning och har du vidare haft flera av dessa jobb?
Jag började arbeta som telefonförsäljare på PEC Sweden 2011 vilket var mitt första jobb inom försäljning. Jag startade då med att sälja böcker och prenumerationer. Därefter har jag gått hela vägen i karriärstrappan. Jag har varit säljare, coach, flygande coach (innebär att man reser runt och coachar på samtliga kontor inom PEC). Idag är jag produktionsansvarig. Efter mitt arbete som flygande coach hade jag bra relation med de flesta kollegor på samtliga kontor så produktionsansvarig blev ett naturligt steg och val.  

Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten telefonförsäljning hjälpt dig att nå dit? 
Jag är fortfarande kvar på PEC och har idag rollen som produktionsansvarig. Min erfarenhet av just telefonförsäljning var såklart avgörande för att nå hit. Arbetsuppgiften är väldigt bred men går främst ut på att utveckla och driva säljare, coacher och platschefer framåt i deras utveckling inom bolaget. Men också mycket kontakt med uppdragsgivare, nya som gamla.

Vad tycker du är det bästa med att jobba telefonförsäljning?
Skulle du ha frågat mig för 5 år sedan så hade jag säkert svarat resor, afterworks och galor utan att blinka. Så är det självklart fortfarande men idag, 5 år senare så värdesätter jag givetvis min personliga utveckling otroligt högt och inser att finanskrisen gjorde att jag tog ett kliv in i en bransch som jag aldrig annars hade utforskat. Alla duktiga medarbetare på PEC, uppdragsgivare och andra människor man träffar eller pratar med genom arbetet är det bästa helt klart.

Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Den mest viktiga erfarenheten är den personliga utvecklingen och erfarenheten att prata och skapa relationer med människor på olika sätt. Jag hade en relativt stängd personlighet innan och hamnade då och då i trubbel i skolan. När jag började arbeta med telefonförsäljning och lärde mig hur jag kunde knyta kontakt med nya människor via telefon öppnade jag upp mer som person och blivit den person jag är idag.

Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med telefonförsäljning har, jämfört med en som inte gjort det?
Att man har målmedvetenhet. Man tränas in i att må bra och att alltid tänka positivt. Det som brukar växa fram hos en person som arbetar med telefonförsäljning är också hur man bestämmer sig och sätter mål, kortsiktigt som långsiktigt och därefter arbetar efter det.  

Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av telefonförsäljning är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom telefonförsäljning?
Att du vågar prova på. Ibland verkar det som att stämpeln att man inte vågar testa just telefonförsäljning finns kvar.  Min rekommendation är att man ska testa och vara öppen för arbetet och därefter skapa sin egna åsikt.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter just nu?
Jag tycker att rekryteringsperspektivet är extremt viktig och högst relevant just nu. Vi behöver få fler unga ut i arbetslivet och axla allt det ansvar som det medför som att leda och guida unga människor in på rätt spår i livet. Att just dessa människor vågar testa på telefonförsäljning och ser de olika möjligheterna som finns, allt från personlig utveckling till karriärmöjligheter.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? 
Jag ser positivt på det då det alltid kommer finnas stora utvecklingsmöjligheter inom det breda området. Kontakta är ju ansiktet utåt och de bolag som är kvar i branschen jobbar hårt för seriositet och kvalitet. Jag tror att det i större utsträckning kommer leda till att fler företag börjar att använda kanalen telefon och tar hjälp från företag som oss som är experter på hur man ska göra.

Tack Kristoffer för att du tog dig tid!
Mvh Linda

Kontakta