Hej Annéa Hellgren! Jag träffade dig när vi tillsammans mötte Arbetsförmedlingen i Eskilstuna för att berätta om hur det är att arbeta med telefonförsäljning/kundservice och jag (och AF) blev enormt imponerad av berättelsen om din karriär! Du är idag biträdande områdeschef på Universitetsmedia gruppen efter en snabb och framgångsrik karriär!
Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med telefonförsäljning?Jag har studerat på grundskola samt gymnasiet innan jag började arbeta med kundservice/telefonförsäljning. Jag har jobbat på sidan av studierna sedan jag var 14 år. Jag började nämligen som julgransförsäljare. Jag stod utanför Ica Supermarket i min hemstad Eskilstuna, mitt i kalla vintern och sålde julgranar. Granarna var nästan lika tunga som mig själv och betydligt högre också, men det gick bra trots allt. Tack vara detta jobb och även jobb som katalogutdelare så fick jag även jobb på Gina Tricot. Butikschefen på Gina Tricot ringde upp mig och sa ”Jag har sett dig på många olika ställen, utanför Ica, när du har delat ut kataloger och du kämpar hårt och ger allt när du jobbar. Vill alla andra ha dig, då vill vi också ha dig” Den meningen glömmer jag aldrig!
Sen har jag jobbat med mycket annat för att få olika erfarenheter och tjäna extra pengar. När jag delade ut kataloger på Teknikmagasinet så jobbade jag med en kille som var två år äldre än mig, vilket innebar att han tjänade 20 kr mer i timmen, och vi hade exakt samma arbetsuppgift. Detta har jag uppmärksammat mer nu när jag jobbar med kollegor i alla åldrar och det spelar ingen roll alls då allt jag gör på mitt nuvarande jobb ger resultat och det är faktiskt bara jag själv som kan påverka min egen lön i dagsläget.
Vilket var ditt första jobb inom telefonförsäljning?Mitt första jobb är här på UMG, som tidigare var RTM (nuvarande moderbolag)
Vilket jobb har du idag och hur hjälpte ditt jobb inom telefonförsäljning dig dit? Jag började som säljare och fick mycket hjälp och blev uppmärksammad när jag tog kliv framåt och utvecklades, vilket gav mig ännu mer energi och vilja. Jag satte tidigt upp som mål att bli Team Sales Coach och delade med mig av målet till min närmsta chef. Inom bara ett par veckor efter det så fick jag testa på att coacha andra kollegor vilket gick bra och någon/några månader efter det fick jag titeln TSC. Med tanke på att jag själv kan påverka min egen lön, min egen utveckling och verkligen får uppmärksamhet för ALLT jag gör så känner jag mig motiverad och vill jobba extra hårt, hela tiden! Det lönar sig verkligen.
Jag har idag tagit ett ytterligare kliv i karriären och är numer biträdande områdeschef och jobbar därför inte bara med sälj utan även med coachning och gruppens budget på ett bredare plan.
Som jag nämnde tidigare så kan man inom kundservice/telefonförsäljning verkligen utvecklas och påverka sitt liv utanför jobbet också. Jag har blivit mycket bättre på att förhandla fram bra lösningar utanför jobbet, jag har lyckats blivit ännu bättre på att sätta upp egna mål, dagsmål, veckomål, månadsmål och även längre fram än så.
Vad är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?Att jobba på UMG har hjälpt mig otroligt mycket framåt, både privat och karriärmässigt.Jag har precis fyllt 21 år och köpte min första bostadsrätt för 6 månader sedan, och det är tack vare att jag har med detta jobb blivit ännu mer målinriktad och sätter upp mål för att klara av att göra saker även privat utanför jobbet.
Vad är det viktigaste som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?Att alltid lyssna på någon av de som redan har tagit ett steg längre upp i karriären än mig själv, hitta en förebild och ta efter så mycket som möjligt av henne/honom är det absolut bästa jag har gjort. Att lära sig av andra som redan är bra på något fungerar alltid. Det är också viktigt att vara öppen och våga testa på nya saker och komma med egna tankar och idéer.Hade jag inte vågat testa på något nytt så hade jag aldrig suttit där jag sitter idag. Jag trodde inte att jag skulle jobba som telefonförsäljare och verkligen tycka om att gå till jobbet varje dag för 2-3 år sen… med det gör jag idag.
Vad upplever du är den största skillnaden på en person som arbetat med kundservice/telefonsälj och en som inte gjort det?Jag skulle helt klart säga det otroliga drivet som man som kundservice/telefonsäljare har är den största skillnaden. Jag kan bara utgå från mig själv. När jag tidigare jobbade i butik, då spelade det inte någon jättestor roll hur många tröjor som låg fint eller hur ofta jag städade förutom utseendet för kunderna. Samma sak när jag delade ut kataloger, det spelade inte någon roll alls hur många som egentligen tog kataloger av mig, jag tjänade lika mycket i timmen ändå. Nu som kundservice/telefonsäljare så kan en fråga till en kund göra otroligt mycket på min lön och samtidigt få kunden att bli nöjd med att jag har hjälpt till med något extra. WIN-WIN!
Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice/telefonförsäljning?Testa på och var öppen. Du som gillar att prestera, är tävlingsinriktad och älskar att få kvitto på allt du gör ska definitivt söka. Jobbet kommer få dig att utvecklas på många olika plan, bara du själv har drivet och viljan till det!
Hur ser du på framtiden för verksamheter som hanterar stora volymer kundrelationer? Fler och fler kommer övergå till kundservice/telefonsälj. Detta är tidssparande och billig kommunikation från båda håll. Istället för att resa över landet för att ha ett möte eller lösa kundfrågor så är telefonen viktig. De verksamheter som har stora volymer kunder behöver ha kundkontakt ofta för att behålla och skapa bra kontakt för framtiden och då är telefonen ett jättebra och billigt hjälpmedel.
Tack Annéa Hellgren, för ett fantastiskt exempel på personlig och karriärmässig framgång!Tina WahlrothKontakta