Möt Tobias Steen Ahlström

Namn: Tobias Steen Ahlström
Titel: Quality & Change Manager
Företag: Webhelp
Bor: Stockholm
Ålder: 36

Hej Tobias, trevligt att få intervjua dig. Berätta, vad gjorde du innan du började på Webhelp?
Jag började min karriär med en lång resa inom restaurangbranschen med 10 år på Max. Jag gjorde egentligen en liknande resa där som jag har gjort på Webhelp där jag började som restaurangbiträde och avslutade som restaurangchef och partner.

Därefter kände jag att jag ville börja göra något annat och då började jag studera som lärare. Jag längtade dock tillbaka till näringslivet och sökte därför efter företag där jag kunde göra en karriär och då kom jag i kontakt med Webhelp. 

Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit? 

Jag började från början även på Webhelp vilket betyder att jag var en Advisor som vi på Webhelp kallar kundservicemedarbetare. Därefter fick jag en rad olika roller och idag arbetar jag som Quality & Change Manager. Det innebär att det är mitt ansvar att se till atttt kvaliteten hålls på en daglig basis men också implementera nödvändiga förändringar. Det kan vara interna förändringar eller förändringar som kommer ifrån kund. Det är ett mycket varierande arbete där det kan vara stora eller små saker. På daglig basis kontrollerar jag att alla KPI.er hålls gentemot kund men också gentemot uppdragsgivare.

Erfarenheten som jag tar med mig är att jag tar på mig lite extra hela tiden som jag kanske kommer att ha fördel av det senare i livet. Jag tar också med mig att man alltid ska våga söka det som kommer ut och vara öppen för nya utmaningar. 

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?

Att varje samtal är avgörande, du får inte en andra chans. När du har lagt på telefonen så är chansen att påverka varumärket och kundens upplevelse över. Varje gång jag pratar med en kund så tänker jag att det är någon som känner mig eller mina släktningar och på så sätt göra varje samtal unikt och till en bra upplevelse.

Vad är den viktigaste erfarenhet som du tar med dig från detta jobb i din fortsatta karriär?
Anpassningsförmågan till olika personer man möter i olika situationer, privat och i karriären. Den absolut bästa erfarenheten. 

Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice har, jämfört med en som inte gjort det?
Alla borde arbeta med kundservice någon gång i sitt liv, då hade världen sett lite bättre ut. I vilken form eller på vilket sätt man arbetar med kundservice spelar det nog mindre roll. Alla som arbetar med kundservice har en större förståelse för kunden och människan bakom. 

Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?
Jag skulle absolut säga sök! Gillar man att prata med människor, att multitaska mellan olika system, att arbeta med datorer så kommer arbetet passa perfekt för dig. Det är också oftast ett roligt gäng och man har väldigt kul på jobbet med en bra gemenskap. 

Vad anser du är den viktigaste frågan för Contactcenter just nu?
AI. Helt klart AI, få in det automatiserade i våra flöden.  Då menar jag inte att det är robotar som svarar i telefon och tar över människans roll utan som till hjälp/stöd för att analysera hela kundresan.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? 
Jag svarar återigen AI-stödet som är spännande och som kan ge enorma möjligheter. Även att hitta ytterligare lösningar för att att arbeta hemifrån och fortsätta utveckla möjligheten gällande hybridlösningar. 

Hur skulle du höja statusen och stoltheten för yrket? 
Kundservice är så mycket mer än vad man tror och det finns oändliga möjligheter och variationer. Att försöka lyfta fram det i varje situation gör att fler också söker sig till yrket. 

Tack Tobias för att du tog dig tiden och lycka till i din framtida karriär.
Linda Kontakta