Namn: Maria SjödinTitel: SitechefFöretag: Coor Service ManagementBor: Borlänge, DalarnaÅlder: Fyller 50 i år :)
Hej Maria! Du är en person jag känner sedan länge och det skulle vara så roligt att höra mer om hur din historia inom kundservice ser ut. Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?Jag arbetade under några år på HR-avdelningen på Södersjukhuset innan jag träffade kärleken i England och flyttade dit. Där arbetade jag i flera år som VD-sekreterare på The Body Shop’s huvudkontor. Jag är sååå himla glad att jag var hungrig och nyfiken och tog steget att flytta utomlands. Det har varit extremt utvecklande och lärorikt – även om jag nu varit tillbaka i Sverige i 20 år.
Vilket var ditt första jobb inom kundservice?När jag flyttade tillbaka till Sverige halkade jag in i kundservicevärlden på ett bananskal … Manpower hade 2002 tagit över TeliaCompany’s kundserviceverksamhet och där började jag 2003 arbeta som kommunikatör på Telias fakturakundtjänst. Något helt annorlunda än det jag hade gjort tidigare men jag trivdes som fisken i vattnet!
Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit?Jag är faktisk kvar på samma ställe som där jag började arbeta år 2003 (!!!), men jag har gjort massor av olika saker och haft ett gäng olika roller under åren. När jag hade arbetat på Manpower något år såldes outsourcing-verksamheten till Addici, som i sin tur sedan köptes av Coor år 2012.
Under årens lopp har jag arbetat som kommunikatör, administratör och schemaläggare, gruppchef och, sedan 2009, som sitechef.
Det låter roligt och utvecklande! Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?Jag gillar ju när det rör på sig och är lite fart, och det är nog faktiskt det allra roligaste med den här verksamheten! Jag gillar också att det är en typ av verksamhet där man, om man visar framfötterna, verkligen kan få utrymme att växa och utvecklas.
Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?Jag har verkligen lärt mig vikten av att jobba i goda team, att sätta gemensamma mål som vi alla känner oss delaktiga i och att ingenting tamejsjutton är omöjligt – även om det ibland känns så i början av ett projekt eller liknande!
Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice har, jämfört med en som inte gjort det?Den värdefulla erfarenheten av att arbeta med service i en målstyrd verksamhet. Att få kunskap om hur man i team kan uträtta så mycket bra värdefullt om man arbetar tillsammans och strävar mot samma mål.
Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice/telefonförsäljning?Sök! Och ta dig an utmaningen att få växa i en härlig och dynamisk verksamhet!
Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenters just nu?Att vi verkligen hänger med i den tekniska utvecklingen och förstår hur vi kan förbättra, förenkla och effektivisera kunddialogen och kundupplevelsen för alla. Samtidigt som jag är övertygad om att det personliga mötet via telefon kommer att vara fortsatt jätteviktigt. En framgångsfaktor är att på ett smidigt sätt kunna kombinera tekniken och dess möjligheter med det personliga telefonmötetHur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer?Jag är övertygad om att framtiden är ljus. Våra kunder kommer fortsätta att efterfråga en professionell kundservice med hög tillgänglighet. Mycket kommer att förändras de närmaste åren, framförallt i hur vi kommunicerar, när vi gör det och på vilket sätt vi kan nyttja tekniken på bästa möjliga sätt för att ge kunderna bästa servicen – på det sätt som de efterfrågar den.
Tack snälla Maria för att du delade med dig av dina goda erfarenheter!Tina WahlrothVD Kontakta