Möt Toni Campos från Transcom

Namn: Toni Campos
Titel: Teamledare
Företag: Transcom
Bor: Eskilstuna
Ålder: 30 år

Hej Toni, 
Trevligt att få intervjua dig, 
Kan inte du berätta din historia, hur länge har du arbetat med kundservice och vad har du gjort innan?
Innan jag började på Transcom så hade jag egentligen bara gjort praktik och inte haft ett riktigt jobb.
Jag har arbetat på Transcom i mer än 10 år och började precis som många andra 20 åringar, väldigt ouppfostrad och förstod egentligen inte vad det innebär att ha ett arbete att gå till. Jag har arbetat som Teamledare sedan 2019 men innan dess har jag haft ett flertal roller inom Transcom.

Jag har även prövat mina vingar inom ett telemarketingbolag där jag under en kort period arbetade som säljare, men efter några månader så vände jag tillbaka till Transcom igen. Det var dock väldigt nyttigt att testa på riktig försäljning och jag drog stor nytta av det framåt i min karriär.

Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit? 
Idag leder jag ett specialistteam med mer komplexa ärenden på Transcom och alla roller jag haft tidigare har hjälpt mig att förstå och hitta lösningar och utvecklas till den person och roll som jag har idag.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?
Det bästa är att hjälpa en kund att förverkliga den kundens drömmar. Jag jobbar gentemot företagskunder så där kan man verkligen hitta olika typer av lösningar för kunden som passar deras verksamhet där de kan ta tillvara på kunden på ett nytt sätt än vad de kunde tidigare.

Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Jag tycker att man måste våga vara nyfiken, våga ta ett steg utanför boxen, våga göra fel och våga utvecklas inom olika delar. Det gör att också kunderna kommer att tycka att du är mer empatiskt och att du får en relation med kunden på olika sätt.

Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice har, jämfört med en som inte gjort det?
Det är att de som trivs i yrket sätter kunden i första fokus och i förarsätet och att man är genuint intresserad av att lösa situationen för kunden.

Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?
Mitt råd är att våga misslyckas, våga göra misstag. Det brukar ta ungefär 6 månader innan du är bekväm i en ny roll eller i en ny arbetsuppgift. Det är under denna period som jag ofta möter att man känner att man misslyckas, man får arga kunder eller man når inte sina mål. Då är det viktigt att fortsätta kämpa och inte ge upp.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter just nu?
Jag tycker att många människor har börjat tappa respekten när man ringer till en kundservice och att vissa kunder kan säga vad som helst vilket kan vara enormt påfrestande och stressande för medarbetaren. Jag tror att man behöver prata mer om kundservice och personerna som sitter bakom och svarar i telefon för att man ska förstå att det är människor som hanterar dina ärenden och som behöver bemötas med respekt.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? 
Det är så viktigt att finnas tillgänglig på telefon fortsatt och att företag har detta i åtanke. Att läsa information på en hemsida kan bli missvisande och man kan tolka i det på så många olika sätt.
Idag vill man ha self-service och det är mycket prat om automatisering på olika sätt men man får aldrig glömma människan och den viktiga roll kundservice har när en kund vill prata i telefon.

Tusen tack Toni för att du tog dig tid att prata med oss och lycka till i din framtida karriär!
Linda Kontakta