Möt Kathe Lindell från Responda Group!

Namn: Kate Lindell
Titel: Teamchef för Academy & kontorsansvarig
Företag: Responda Group
Bor: Strängnäs
Ålder: 37 år

Berätta, vad är din historia, när började du på Responda och vad har du gjort innan? 
Jag har arbetat på Responda sedan 2017, jag är en av de få som var med när vi öppnade vårt kontor i Eskilstuna. Jag var då telefonist. Jag har alltid haft en fallenhet att lära ut så ganska snabbt fick jag det ansvaret, vi var ju inte så många då och det var ofta bredvid mig som de nya hamnade. Det var där det började och på hösten 2017 fick jag titeln utbildare för att sen gå vidare till att bli Teamchef.
Academy är vår utbildningsenhet där vi utvecklar allt vårt utbildningsmaterial för nya och befintliga medarbetare. Jag brinner för att utbilda och trivs hur bra som helst i min roll.

Det här mitt första riktiga inom kundservice, jag är utbildad djurvårdare, jag har arbetat som personlig assistent, jag har arbetat inom café och kundservice på olika sätt men det var inte förrän jag började på Responda Group som jag kände att jag landade rätt och fick arbeta med det jag brinner för.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med svarstjänster och kundservice?
Om vi pratar vi specifikt arbetsplatsen så trivs jag väldigt bra här, man känner att man är en i gänget och man mår väldigt bra. Vi ser varandra och vi bryr oss om varandra vilket är väldigt viktigt. Kundservice generellt sett så skulle jag säga variationen. Jag älskar att bemöta människor i olika situationer och när man sitter exempelvis i telefon så får man ju variationen av olika typer av kunder.

Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?
Jag gillar att det vi gör på Responda är att vi bygger allt från grunden. När man sedan går vidare i karriären och får en annan roll så vet man fortfarande hur det är att sitta i telefon och då förstår man också vad arbetet innebär på ett annat sätt. Det jag också gillar med den här arbetsplatsen som jag saknat tidigare är att man ser varandra och bryr oss om varandra vilket betyder att det blir en bra miljö att arbeta i.

Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med svarstjänster/kundservice, jämfört med en som inte gjort det?
De som är duktiga inom denna bransch har en öppenhet där man är duktig på att plocka upp nyanser i vad människor säger. Arbetar man i butik så har man kroppsspråk och annat man kan gå på men har du bara telefonen som verktyg så har du bara vad människor säger.
Många är också bättre på att lyssna och se människor på ett annat sätt. och man behöver ha den här viljan att faktiskt vill hjälpa andra.

Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av svarstjänster/kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?
Jag skulle säga testa och kör! Rådet som jag skulle ge beror nog lite på vem personen i fråga är. Jag tror absolut att alla kan lyckas i denna bransch på ett eller annat sätt. Oavsett vilken erfarenhet man har med sig från tidigare yrken så kan man använda det på olika sätt men man behöver vara öppen och vilja lära sig.
Jag skulle ändå säga var villig och lära dig och ställ frågor längs resans gång, var vetgirig.

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter/kundservice/svarstjänster just nu?
Det är en växande bransch och det här med automatisering är egentligen inget nytt men det klart att det kan finnas en risk att man tar bort människan för mycket i den personliga kontakten. Hur långt ska en automatisering gå? Sen tror jag också att det är svårt att få människor att stanna på grund av lön och andra faktorer och att man verkligen behöver arbeta med dessa frågor.

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? 
Jag ser positivt på den utveckling som sker och vår bransch blir bara större och större. Vi kan vara den där bra samarbetspartnern som gör det vi är bäst på och våra kunder kan fokusera på det de är bäst på. Ett tätt samarbete behövs mellan parterna för att det ska bli absolut bästa leverans.

Tack för att du tog dig tid!
Linda Kontakta