17
sep

KO stämmer Mobilegroup-Telefonihuset

Över 900 personer har kontaktat Konsumentverket på kort tid med klagomål mot bolaget. Flera har också vänt sig till polisen och gjort en anmälan. Säljarna ringde och lovade lägre månadskostnad och gratis teknikprylar. Sedan kom fakturan på mellan 10 000 och 25 000 kronor. Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, företaget Mobilegroup, senare Telefonihuset, och personen bakom företaget.

Alla uppger i stort sett samma sak: säljaren har utgett sig för att ringa från konsumentens befintliga operatör, ofta Tre. Säljaren har lovat sänkt månadskostnad för telefoni och att man ska få några produkter gratis. Visserligen har det kommit ett paket med diverse teknikprylar, men också en kraftigt tilltagen faktura. Ibland förekommer varumärket Teknikvännen på fakturorna.

Så här beskriver två drabbade händelseförloppet:

”Tjejen som ringde mig sa att hon ringde från Tre, och att de skulle sänka min månadskostnad. Hon sa också att de skulle skicka lite gratisprodukter som plåster på såren för att jag skulle få vänta några månader. Sedan kom en faktura på 20 000 på avbetalning.”

”Mannens som ringde sa att han var från Tre och att han skulle hjälpa mig att få billigare abonnemang. Dessutom erbjöd han att skicka över en gåva. Sakerna som jag inte beställt visade sig kosta 19 000 kronor, och när jag kontaktade dem sa de att ångertiden gått ut.”

–Det här är väldigt fult gjort. KO ser mycket allvarligt på de här affärsmetoderna som vi anser präglas av hänsynslöshet mot konsumenterna och utpräglad nonchalans mot gällande regler. Därför vill vi att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för både företaget och personen bakom företaget, säger Ida Nyström, processråd vid KO.

KO riktar stämningsansökan även mot personen bakom företaget eftersom det finns en risk att denne fortsätter verksamheten under nya företagsnamn.

Företaget Tre har också polisanmält Mobilegroup/Telefonihuset.

KO vill att domstolen också dömer ut en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor.

Här kan du läsa stämningsansökan i sin helhet

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019/ko-stammer-mobilegroup-telefonihuset/