Kontaktcenter skapar 300 ny jobb i Norrköping

Webhelp Nordic, som utför kundservice, avser att anställa 300 medarbetare i Norrköping under året. Nu är det ett 50-tal anställda.

Hösten 2016 köpte internationella koncernen Webhelp, grundad av två fransmän, kundserviceföretaget Go Excellent som bytte namn till Webhelp Nordic. I Norden finns runt 1 700 anställda på nio kontor, varav drygt 1 000 anställda i Sverige. Det finns även ett kontor i Lettlands huvudstad Riga. Webhelp Nordic omsatte 2016 drygt 747 miljoner kronor. Internationellt har koncernen kring 35 000 medarbetare i närmare 30 länder.


– Vi har bland andra SJ och Cancerfonden som kunder, men inte här på Norrköpingskontoret, berättar operative direktören Arvid Svensk som, tillsammans med kundansvariga Sofia Stridh, ansvarar för Norrköpingskontoret i Pronovahuset. Företag inom media och telekombranschen hör också till kundkretsen.


Webhelp Nordic erbjuder outsourcingtjänster inom bland annat teknisk support, kundservice och försäljning och tjänar som avlastning åt olika företag. Kundservicen sker via telefon, web eller chat. Bland de anställda finns studenter, som tjänar en extra slant vid sidan av studier – men företaget har även många heltidsanställda.

– Vi utbildar personalen själv, man behöver inte ha högskoleutbildning i ryggen, säger Arvid Svensk.

För somliga är jobbet på Webhelp inträdet på arbetsmarknaden och ger nyttig arbetslivserfarenhet.

– Kontoret är öppet 8-20, men på sikt avser vi att ha öppet 8-22, säger Sofia Stridh och tillägger att expansionen möjliggjorts genom några framgångsrika upphandlingar.


http://nt.se/nyheter/norrkoping/kundserviceforetag-vill-vaxa-om4965952.aspx