14
aug

Slopad ungdomsrabatt tvingar Reffekt till konkurs

Höjningen av arbetsgivaravgiften för unga blev spiken i kistan för telemarketingföretaget Reffekt. En vecka efter att höjningen genomfördes lämnade företagets vd och ägare, Micael Jönsson in en ansökan om konkurs. ”Det är en direkt konsekvens av avgiftens höjning”, säger han.

Regeringen har beslutat att höja arbetsgivaravgiften för unga i två steg. Från och med den 1 augusti höjdes arbetsgivaravgiften för unga från 10 procent till drygt 25 procent, och resten av rabatten kommer slopas under 2016. Som en direkt konsekvens av avgiftens höjning ansökte Reffekt om konkurs, eftersom det inte fanns någon marginal att betala de kraftigt höjda avgifterna.
–Höjningen innebär ökade kostnader med 100 000 kronor i månaden för oss, och det funkar inte. Det är redan en tuff bransch med små marginaler i hög konkurrens, och vi kommer inte att klara det. Jag har inget annat val än att ansöka om konkurs, säger Micael Jönsson, ägare och vd på Reffekt.

Micael Jönsson har förberett sig själv och sina anställda på en eventuell konkurs sedan avgiftens höjning aviserades, eftersom han redan då insåg att en fortsättning för företaget skulle bli mycket svår. Några av hans anställda har redan gått vidare till andra jobb, men fortfarande är det många kvar som blir arbetslösa inom en mycket snar framtid.
–Vår konkurs och mina anställdas arbetslöshet är en direkt konsekvens av avgiftens höjning. Jag har 70 anställda, varav 35 av dem är under 25 år och som nu riskerar att hamna utanför arbetsmarknaden. Det är inget snack om att jobb försvinner, och det skapas inte nya. Jag har väldigt svårt att se vem som gynnas av detta, säger Micael Jönsson.

Konkursen är en sista utväg, men Micael Jönsson ser inget annat sätt att lösa situationen på. Han tog själv ut sin sista lön i juli, nu blir det inget mer i egen ficka.
–Det här är ett större problem än vad politikerna verkar förstå, det är inte kul se företaget man kämpat för försvinna framför ögonen. Jag vet inte vad som händer nu, men jag vet att verksamheten inte kommer att funka och därför väljer jag att lägga ner direkt och göra rätt för mig, säger han.

Telemarketingbranschen har ännu ett mörkt moln på sin himmel, eftersom det pågår en diskussion om skriftliga avtal ska komma att krävas vid telefonförsäljning till konsumenter. Det innebär att efter en avslutad muntlig affär ska konsumenten skriva på ett skriftligt avtal och skicka tillbaka det som en bekräftelse på affären. Idag räcker det med ett muntligt avtal. Micael Jönsson är mycket kritisk till förslaget och menar att det kommer slå hårt mot branschen.
–Skriftliga avtal gör att orderkostnaden ökas kraftigt, vilket innebär att telemarketing som kanal blir väsentligt dyrare och att köparna väljer andra kanaler. De osäkra förutsättningarna kring de skriftliga avtalen skapar problem för marknadens aktörer, säger Micael Jönsson.
–Höjd arbetsgivaravgift för unga och hotet om de skriftliga avtalen blir ett stålbad för branschen och gör det omöjligt att bedriva verksamhet, det går bara inte

http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/orebro/slopad-ungdomsrabatt-tvingar-honom-till-konkurs_623784.html