Engagerat framtidsnamn, möt Johanna Lundell på Ageris!

Namn: Johanna Lundell
Titel: Operations Manager
Företag: Ageris kontaktcenter AB
JohannaHej Johanna! Du kan väl börja med att berätta lite om hur du kom in på att arbeta med kundservice?
Jag har arbetat med kundservice sedan gymnasietiden, då på deltid nu på heltid. Första jobbet var som handläggare för Svensk Adressändring. Innan jag började jobba med det så hade jag en del ströjobb inom handeln och vården.
Vad specifikt har gjort dig framgångsrik tror du?
Att jag är driven, engagerad, positiv och tycker att mitt jobb är fruktansvärt roligt! Jag vill alltid leverera ett bra resultat i allt jag gör.
Vilka är de viktigaste erfarenheterna från jobbet som du har nytta av i din fortsatta karriär?
Att jag har haft möjligheten att arbeta med olika kunder/uppdragsgivare under åren har gett mig en bred erfarenhet inom många olika branscher. Och att jag har jobbat som handläggare under många år gör min nuvarande chefsroll mycket enklare, jag kan anpassa mig och har en stor förståelse då jag själv vet vad jag saknade och/eller tyckte var bra när jag var handläggare. Utöver handläggare och Operations Manager som jag är idag har jag också arbetat med utbildnings- och kvalitetsfrågor, vilket också varit en viktig del.
Det finns ofta fördomar om att arbeta med kundservice. Hade du fördomar om hur yrket skulle vara innan du började?
Absolut inte!
Det var ett ovanligt men positivt svar! Berätta mer om hur du tänker.
Jag tycker det är konstigt att det finns så mycket fördomar som det faktiskt gör. Men det finns ju dessvärre en del oseriösa företag som är orsaken till detta. Men jag tror och hoppas att kundservice är en växande bransch och att fler och fler kommer att se dessa arbeten som positiva. Man får lära sig så otroligt mycket genom att arbeta med kundservice, en förståelse för människors olikheter, att kunna anpassa sig efter andra, att styra samtal på ett bra sätt, merförsäljning efter kundens behov osv. Det finns hur mycket som helst att lära sig och det är sådant man har nytta av i hela livet, oavsett om man väljer att jobba kvar inom branschen eller söka sig till andra utmaningar efter ett tag!
Så vad skulle du säga är det bästa med att jobba med kundservice och vad är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom det?
Att man får jobba med människor och att det är så roligt! Det händer alltid någonting! Mitt främsta råd; om du vill utvecklas och tycker det är roligt att prata i telefonen, sök!
Slutligen, det är uppenbart att du gillar kundservice, vad är dina planer på området för framtiden?
Svår fråga, men jag kommer fortsätta att arbeta med kundservice på ett eller annat sätt i en roll där jag får möjlighet att påverka och är delaktig i utvecklingen, tiden får utvisa vart och hur…
Tack för att du tog dig tid att prata med oss på Kontakta! Vi önskar dig varmt lycka till i framtiden och hoppas att ditt stora engagemang för kundservice består!