29
mar

Flexibilitet till att jobba hemma säkrade nya säljrekordet

När Q1 2020 inledes så hade Citysälj ett riktigt utmanade mål för sin uppdragsgivare, Stampen, gällande ren nykundsförsäljning för deras tidning Göteborgs Posten. Citysälj har ett långt förflutet med Stampen och Göteborgs Posten, dock nytt för denna period var att en väldigt hög målsättning gällande att få in helt nya kunder, vilket såklart gjorde Citysälj riktigt laddade.

Utmaningen började bra och antalet nya ordrar blev fler per dag ju längre in i Q1 man kom. I februari insåg Citysälj att försäljningen i mars skulle bli helt avgörande för om man skulle nå målet eller ej.

När sedan smittorisken gällande Covid-19 ökade i Sverige så utöver oro för medmänniskors hälsa så tänkte Nathalie Cederstrand, B2C ansvarig på Citysälj, att nu är målet gällande Göteborgs Posten kört.

Nathalie bollade problemet med företagets VD, Niclas Högfeldt, som redan hade gått i tankar om att låta de anställda jobba hemifrån. Tillsammans snabbade de på procesessen och gick ut internt med att alla fick möjlighet att jobba hemifrån. En del säljare behövde hjälp med teknisk utrustning och tillsammans åkte Niclas, Nathalie och övriga chefer hem till anställda och installerade datorer och headset så att säljarna kunde komma åt säljstödsystemet hemifrån.

Möjligheten att jobba hemifrån är inget nytt för Citysälj men vanligtvis använder vi sällan den möjligheten då vi tror mycket på att jobba ihop som en grupp, träffa varandra och att säljarna skall ha en direktkontakt med chefer, coacher samt kollegor säger Niclas Högfeldt som menar att trots detta så var beslutet att låta anställda jobba hemifrån självklart då personalens hälsa är högsta prioritet.

Nya rutiner sattes snabbt upp såsom dagliga möten över Skype och gruppcoachning över videokonferens. Flera säljare har trots möjligheten att jobba hemifrån valt att jobba på kontoret. Vi har stora ytor generellt och gott om utrymme för varje säljare då vi sitter i egna lokaler, men nu när en del av personalen jobbade hemifrån så kunde vi erbjuda ännu mer utrymme för varje anställd säger Phillip Manfredsson, vice VD på Citysälj.

Trots rådande omständigheter så lyckades Citysälj att nå det uppsatta målet och Mikael Kaldegård, försäljningsdirektör på Citysälj, menar på att det var helt avgörande att företaget var så snabba på att ställa om till hemmaförsäljning för de som önskade. När målet uppnåddes bjöd GP alla säljare på tårta och för dem som inte kunde vara på kontoret åkte Mikael ut med tårtbitar.

Genom systemet så har vi möjlighet att samlyssna ”Live” även om säljaren sitter på distans, vi kan chatta och kommunicera med säljaren i realtid men än så länge så går det inte att skicka tårta genom det säger Mikael Kaldegård och skrattar.

Se även http://citysalj.se/nyheter/

Niclas Högfeldt
VD Citysälj AB
www.citysalj.se
niclas.hogfeldt@citysalj.se