sep
DEBATT: Det kostar mycket att slippa bli störd
Ett förbud mot telefonförsäljning låter enkelt men kan snabbt skapa nya problem. Unga missar chansen till sitt första jobb och fler riskerar att bli arbetslösa när företagens försäljning minskar, skriver Patrik Nordkvist.
Nog vore det skönt om telefonförsäljning förbjöds. Slippa bli störd när man nattar barnen eller äter middag. Den tanken delar nog de flesta. Men frågan är till vilket pris? Konsumentverket vill nu gå hela vägen och stoppa telefonförsäljning till konsument, något som kan få följder långt bortom ett störande samtal.
Exakt antal säljare saknas uppgifter om, men branschen säger att tiotusentals kan bli arbetslösa. Ofta unga människor, ibland extrajobb, ibland deras första jobb. Jag började själv min karriär med att sälja på telefon, på ett bra och seriöst företag. Den erfarenheten har utan tvekan varit till stor nytta för mig. Telefonsäljarbranschen är ofta en språngbräda in i yrkeslivet. Men nog skulle dessa ungdomar snabbt hitta ett nytt jobb. För visst är det så att unga har lätt att få jobb?
Det är ju inte bara telefonförsäljare som stör utan även dörrförsäljare. Minst en ledarsida har redan lyft fram att även det borde förbjudas. Även här saknas en exakt siffra på hur många jobb det berör, men låt oss anta 10 000 till. Det börjar bli stora siffror nu.
Ett förbud låter enkelt, men den enkla lösningen kan snabbt skapa nya problem.
Patrik Nordkvist, tillväxtrådgivare och säljtränare.
Läs hela debattartikeln i Expressen, https://www.expressen.se/debatt/debatt-det-kostar-mycket--att-slippa-bli-stord/