5
sep

Förbud mot telefonförsäljning eller opt-in? Inte enligt EU-rätten

Konsumentverket förslår nu totalt förbud mot telefonförsäljning och som alternativ "strikt opt-in". Vi ser dock att förslagen troligen inte är förenliga med EU-rätten.

Konsumentverket har över ett par årtionden haft en aktivistisk hållning mot telefonförsäljning och drivit på för utredning om förbud både 2007 och 2018. Båda utredningarna fastslog att förbud är alldeles för ingripande och står inte i proportion till mängden konsumentproblem.

Med två dagar kvar på sitt förordnande som generaldirektör och konsumentombudsman, går Cecilia Tisell den 27 augusti ännu en gång fram med förslag om förbud - helt i strid mot Regeringens uppdrag att utreda vilka specifika åtgärder som kan införas för att komma åt kvarstående problem.

Vi konstaterar:

  • Ett totalförbud finns i dag inte i något europeiskt land. Förutom principiella invändningar om inskränkningar i näringsfriheten skulle svåra gränsdragningsproblem uppstå. Eftersom EU-rätten dessutom uttryckligen tillåter telefonförsäljning är det sannolikt att ett totalförbud skulle anses oproportionerligt.
  • Så kallat "strikt opt-in" föreslås. Ibland väcks idéer om att NIX-registret borde ändra karaktär – från ett nej-tack-register till ett ja-tack-register – för att på så sätt skapa ett gemensamt opt-in-register för alla företag. Ett sådant ja-tack-register, eller ett ”japp-register”, skulle dock vara svårförenligt med EU-rätten. EU-domstolen slog för några år sedan, i ett tyskt mål, fast att varje företag har rätt att skapa och förvalta sitt eget samtyckesregister.


Vad gäller opt-in ser vi stora konsumentproblem i de länder som tillämpar principen. Samtycke blir den legala grunden för att få kontakta konsumenter och därmed uppstår en osund jakt på samtycken. Samtycken som vidare får ett icke helt obetydligt värde och därmed blir handelsvara. Dessa samtycken riskerar att hamna i mängder av register och skapar en situation för konsumenter att helt förlora kontrollen. Särskilt bekymmersamt om man vill återkalla sina samtycken. Dessutom vittnar länder med opt-inom enorma behov av tillsyn.

Kontakta anser att Konsumentverkets genom sina aktivistiska förslag riskerar slå undan fötterna på seriösa aktörer och att detkommer få omfattande konsekvenser för näringslivet, samhället, arbetsmarknaden och välfärden. Och mest av allt konsumenterna.

Vi behöver en anständig och faktabaserad debatt.

Tina Wahlroth
Styrelseordförande Kontakta