10
mar

Framtidens kundservice med robotar är här

Releasy har börjat använda sig av voicebots - röststyrda robotar – som komplement till sin kundservicepersonal. ”När du ringer till kundservice, finns det chans att en robot svarar på andra sidan”, berättar Gabriel Henriks, Platschef på Releasy i Borlänge.

Utvecklingen av AI-lösningar sker explosionsartat inom flera olika branscher och fördelarna som tekniken medför är flera.
-Vi ser flera fördelar med att använda AI-teknik som ett komplement till vår personal, speciellt ur ett tids- och serviceperspektiv. Tekniken finns alltid tillgänglig, vilket gör att vi kan erbjuda en snabbare service åt kunderna dygnet runt, berättar Gabriel.

Releasy är fastbeslutna om att vara den drivande parten med att leda utvecklingen in i telekom- och kundservicebranschen. Det nya AI-tillskottet använder sig utav Google CCAI teknik.
-Vi är en bland de första på marknaden med att använda oss utav Googles teknik för voicebots. I praktiken innebär det att när du ringer till kundservice för många av Sveriges största och mest välkända varumärken, så hamnar du hos oss. Nu även med chans att en robot svarar på andra sidan, förklarar Gabriel.

Voiceboten ska inte ersätta mänsklig personal
Voiceboten kan snabbt tolka kundernas frågor i samtalen för att sedan leverera ett korrekt svar. Det bidrar till en snabbare service med kortare kötider
-Syftet är att repetitiva ärenden ska automatiseras, vilket bidrar till en snabbare och mer effektiv service för våra kunder. Tanken är inte att tekniken ska ta över vår mänskliga kundtjänstpersonal, utan att de ska kunna lägga mer tid på avancerade ärenden som kräver specialistkunskaper, problemlösning och kognitivt tänkande, berättar Gabriel.

Inom vissa ärenden kan det finnas behov av mänsklighantering, i dessa fall kopplas kunderna över till en medarbetare, utan att behöva ringa in på nytt.
-Med vår smarta voicebot-lösning finns det möjlighet med en sömlös övergång till kundtjänstmedarbetare vid behov. Tekniken är färsk inom denna kategori och den utvecklas kontinuerligt av vår digitala avdelning. I framtiden kommer den bli än mer smart och omfatta fler möjligheter. Just nu använder vi den smalt inom ett uppdrag, men förhoppningen är att vi ska få ett större användningsområde på sikt, avslutar Gabriel.

https://www.mynewsdesk.com/se/releasy/pressreleases/framtidens-kundservice-med-robotar-aer-haer-foeretag-i-borlaenge-driver-utvecklingen-in-i-branschen-3079543?utm_campaign=send_list