19
maj

Frivilligorganisationer måste bli bättre på att handla schysst telefonförsäljning

Nyligen gjorde tidningen arbetet en granskning av hur frivilligorganisationer köper fundraising via telefon. Granskningen visade att de enda granskade företagen som erbjuder sina anställda schyssta villkor är Kontaktaföretagen Vendator och Makalös.

Ur artikeln:


Frivilligorganisationerna vill att de telefonsäljare som värvar givare åt dem ska ha bra villkor. Om Postkodlotteriets säljare har dåliga villkor är de bidrag vi får från lotteriet problematiska, anser Barncancerfonden.


Skramlet av insamlingsbössor på gatorna hörs knappt längre. De organisationer som samlar in pengar till hjälpverksamhet vill ha pengarna på sina konton. Allra helst från månadsgivare som troget ger en slant via autogiro.


Ett viktigt sätt att nå givarna är att ringa dem. Men det är känsligt: Enligt Konsumentverket är missnöjet med telefonförsäljning mycket utbrett.


– Samtalen får inte bli störande. Vi är försiktiga med tanke på vårt varumärke, säger Björn Hellström, ansvarig för månadsgivare vid Cancerfonden.


För att samtalen inte ska bli ”pushiga” vill de sju stora ideella organisationer som Arbetet har talat med att de som ringer i huvudsak ska ha fast lön, inte en stor del provision. Lön och övriga villkor ska vara ”rimliga” eller ”matcha svenska avtalsvillkor och lagstiftning”.


Men en betydande del av organisationernas intäkter kommer inte från egna insamlingar, utan från Postkodlotteriet. Barncancerfonden har sedan 2005 tagit emot 348 miljoner från lotteriet, Rädda Barnen 377 miljoner – och så vidare. Postkodlotteriets blå-grön-röda logotype lyser från organisationernas hemsidor och årsredovisningar, och de lyfter fram postkodlotter som ett bra sätt bidra till hjälpverksamheten. ”Tack Postkodlotteriet!” utropar Röda Korset på sin hemsida. Bris visar videoklipp där lotteriet överräcker bidrag under applåder och hurrarop.


Men telefonförsäljare som säljer postkodlotter har åtminstone periodvis arbetat till löner långt under kollektivavtalets, och till mitten av 2013 enbart på provision. De har inte heller fått ersättning vid sjukdom (se artikel här intill).


– Om det stämmer att Postkodlotteriets telefonsäljare har dåliga villkor är jag förvånad, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden. Jag har haft bilden att de är en av de bättre uppdragsgivarna. Hur vi ser på det här beror på nivån, är det ohemula löner får vi ta en diskussion med Postkodlotteriet.

Läs hela artikeln här